Bensiini- ja diislikütuse hinnatõus lõikab valusalt ka laevafirmade kasumeid

Jaano Martin Ots
, toimetaja
Copy
Naftat ja naftasaadusi transportiv tanker Jose Antonio Anzoategui sadamakompleksis Venetsueelas
Naftat ja naftasaadusi transportiv tanker Jose Antonio Anzoategui sadamakompleksis Venetsueelas Foto: CARLOS GARCIA RAWLINS

Järsult tõusnud bensiini ja diislikütuse hinnad on andnud tagasilöögi laevandusele. Kütusehinna tõus ähvardab vähendada laevaettevõtete koroona-aastate hiigelkasumeid ning merekaubaveo hinnatõus jõuab varem või hiljem ka Aasiast pärit kaupade hindadesse.  

Maailma suurimad merekaubavedajad on koroona-aastatel nautinud hüppelist kasumi kasvu, kuna reisimisvõimalustest ja avalikest meelelahutustest ilma jäetud heaoluühiskondade tarbijatemassid hakkasid vabaks jäänud aega ja raha panustama Aasia kaupade soetamisele.

Nüüd aga on naftahinna tõusuga kaasnenud kergemate kütuste, eelkõige autokütustena kasutatavate bensiini ja diisilkütuse hinnatõus, toonud kaasa ka laevakütuse hinnatõusu, kirjutas Bloombergi analüütik Jack Wittels. Kuigi suures osas koosneb laevakütus naftatöötlemisel üle jäävatest raskematest fraktsioonidest, on mitmed komponendid siiski samad, mis bensiinis ja diislikütuses. Kuna kergemate kütuste müügil on kasumimarginaalid suuremad, on mitme rafineerimistehased seadnud laevafirmad valiku ette: kas maksate rohkem või läheb põhiosa naftat autokütuseks.  

Kütusekulu on laevandusäri põhiline kuluallikas, sest suurte kaubalaevade edasi viimine põletab 300-400 tonni laevakütust päevas. Tänaseks olid laevakütuste hinnad Rotterdamis kerkinud üle 2019. aasta kõrgeima taseme, ainuüksi selle aasta jooksul on hinnatõus olnud 23 protsenti. 

Et samal ajal on tõusnud ka toornafta hind ning järjest rohkemates maailma piirkondades rakendatakse keskkonnanõudeid, mis keelavad väävlirikka raske laevakütuse kasutamise, on surve merekaubavedude hinnatõusule tugev. Nimelt on vähese väävlisisaldusega laevakütuse ja diislikütuse komponendid väga sarnased, kuid naftarafineerimistehased saavad diisli müügist suurema kasumimarginaali. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles