Praamipiletite kallinemine sai ministri heakskiidu

BNS
Copy
Parvlaev Tõll
Parvlaev Tõll Foto: Raul Vinni

Majandus- ja taristuminister Taavi Aas kinnitas suursaarte parvlaevaliinide piletihinna määruse, millega hakkavad 1. märtsist kehtima uued piletihinnad.

Registreeritud kohalikele elanikele jääb uute piletihindadega nii reisija kui auto sooduspilet samaks. Auto sooduspiletiga saavad sõita need suursaarte püsielanikud, kes on sama sõiduki registreerimistunnistuse kohaselt sõiduki omanikuks, vastutavaks kasutajaks või kasutajaks. Täiendavalt lisandub sooduspilet N1 ehk väikekaubikute kategooria sõidukitele, teatas majandus- ja kommunikatsiooniministeerium.

Hinnad ei muutu ka sügava puudega isiku saatjale või kuni 16-aastase puudega isiku saatjale, õpilastele ning kõikidele üle 65-aastastele inimestele. Üliõpilased saavad sõita sooduspiletiga 1. septembrist kuni 30. juunini.

Möödapääsmatu otsus

Suursaarte parvlaevaliinide piletihindu tõsteti viimati 2016. aastal. Taavi Aasa sõnul on hinnatõus möödapääsmatu, kuna kulud on juba kasvanud, rääkimata tarbijahinnaindeksist ja saartele tehtavatest lisareisidest võrreldes möödunud aastaga, mida on tänavu üle 1000.

Aasa sõnul otsis ministeerium kogu jaanuari jooksul kohti, kust saaks hinnatõusu leevendada, et vähendada negatiivset mõju ettevõtlusele ning jõuti viie muudatuseni.

«Aruteludest saarte esindajatega vähendasime suurtele ja väikestele veokitele hinnatõusu suurust, tekitasime sooduspileti väiksematele kaubikutele ehk N1-klassile ning vähendasime reedest ja pühapäevast hinnakoefitsienti. Ühtlasi suurendasime lisareiside arvu nii palju kui praeguse taristu ja laevadega on võimalik ning otsime aktiivselt lisalaeva, mida prahtida suursaarte vahele,» loetles Aas.

Märtsist on Hiiumaa külastamisel tipuaja väliselt pere (kaks täiskasvanut, kaks kooliealist last ja auto) edasi-tagasi sõidu hind 57 eurot ning tipuajal 63 eurot.

Saaremaa külastamisel tipuaja väliselt on pere edasi-tagasi sõidu hind 49 eurot ning tipuajal 54 eurot. Tipuaegadel on suursaarte parvlaevade piletihinna kordaja sõidukipiletile 1,2 varasema 1,5 asemel.

Ettevõtjad tõid aruteludes välja, et neile on soodsam oodata tänu reiside mahu suurenemisele vähem järjekorras kui tunde sadamas, et pardale saada. Hommikuste, eelkõige veokitele mõeldud lisareisidega alustab TS Laevad veebruari viimasel päeval. 4. veebruarist juba lisandus keskpäevaseid reise.

«Seisuaja vähenemine kaalub kindlasti üles piletihinna kallinemise. Näiteks Saaremale kaupa vedava haagisega veoki ülesõit kallineb edasi-tagasi sõidul 4,60 eurot. Kui veok veab ka ainult 5 tonni kaupa, siis on hinnatõus kilo kohta alla 0,001 euro,» tõi Aas välja.

Hindade muutmine pole MKM-i kinnitusel seotud TS Laevade kasumlikkusega. Riigi ning TS Laevade ja TS Shippinguga 2014. aastal sõlmitud avaliku liiniveo lepingus on fikseeritud, et teenuse osutamisega ei või vedaja teenida ülemäärast kasu. Selle ärahoidmiseks on ministeeriumil lepingu järgi õigus nõuda ja vedajal kohustus maksta üleliigne toetus ministeeriumile tagasi koos intressidega.

Selle punkti järgimiseks tellis transpordiamet möödunud aastal analüüsi, et veenduda ülemäärase kasu teenimise hoidumisest. Analüüs näitas, et 2016. aasta oktoobrist 2021. aasta oktoobrini pole TS Laevad teeninud lepingu täitmisest ülemäärast kasu. «Samast põhimõttest ei kavatse me ka edaspidi taganeda,» kinnitas Aas.

Tagasi üles