Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Valitsus eri meelt: rahandusminister ei kooskõlastanud parvlaevapiletite hinnatõusu (3)

Copy
Parvlaev Tõll
Parvlaev Tõll Foto: Raul Vinni

Reformierakondlasest rahandusminister Keit Pentus-Rosimannus ei kooskõlastanud keskerakondlase Taavi Aasa juhitava majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) määrust parvlaevapiletite hinna tõstmiseks alates 1. märtsist. MKM hinnangul ei takista rahandusministeeriumi seisukoht siiski hindu tõstmast. 

Ministeeriumidevahelisele kooskõlastusringile saadetud parvlaevapiletite hinnatõusu määrus sai ootamatu tagasilöögi, kui reformierakondlasest rahandusminister Keit Pentus-Rosimannus keeldus määrust kooskõlastamast. 

«Suursaarte ja mandri vahel parvlaevaliine opereeriva ettevõtte, riigi poolt doteeritava TS Laevad majandustulemused, sh kasumlikkus, on väga head. Ka keeruline majanduskeskkond ei ole seda mõjutanud. Selliste majandustulemuste puhul on väga küsitav praegune sisuline vajadus täiendavalt piletihinda tõsta.

Ka näen probleemi selles, et esitatud piletihinna tõstmise ettepaneku tulemusel suureneb Saaremaa ja Hiiumaa inimeste ja seal tegutsevate ettevõtete ebavõrdne kohtlemine teiste Eesti regioonidega võrreldes. Parvlaevaliine on Saaremaa ja Hiiumaa puhul peetud ikka n.ö maanteede pikenduseks. Parvlaevaliinide kasutamise senisega võrreldes oluliselt kallimaks muutmine (oludes, kus liine opereeriv riigi poolt doteeritud ettevõte teenib kenasti kasumit) irdub sellest printsiibist oluliselt. See halvendaks ka saartel tegutsevate ettevõtete konkurentsivõimet, sh. turismisektori ettevõtjate olukorda.

Eelnevast tulenevalt palume Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumil veelkord kaaluda Kuivastu-Virtsu, Rohuküla-Heltermaa ja Sõru-Triigi parvlaevaliinide piletihindu tõstva majandus- ja taristuministri määruse kehtestamise põhjendatust,» kirjutas rahandusminister kolmapäeval. 

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi nõunik Taavi Audo ütles, et õiguslikult ei takista rahandusministri keeldumine kooskõlastusest praamihinnatõusu määrust siiski jõustumast. 

MKM saatis reedel rahandusministrile ka vastukirja, milles selgitatakse, et liiniveolepingust tulenevalt võib vedaja teenida kasumit, kuid ei või saada ülemäärast kasu. «Kuivõrd tegemist on lepinguga, ei ole kõnealust lepingu punkti 8 võimalik ühepoolselt muuta. Lepingu punktist 8 erinev regulatsioon on vajadusel võimalik sätestada uues, 2026. aastast algavas hankelepingus, kooskõlas Euroopa Liidu riigiabireeglitega,» kirjutas Taavi Aas. 

Lisaks juhtis Aas tähelepanu, et piletihind ei tõuse saarte püsielanike jaoks ning et hinnatõus ainus viis, kuidas oluliselt suurenenud kulude ja üha suureneva reisinõudluse tingimustes jätkata suursaarte jaoks eluliselt olulise avaliku liiniveo teenuse kvaliteetse osutamisega.

Hinnatõusu määrusele esitasid vastulaused ka Saaremaa ja Hiiumaa omavalitsused ja ettevõtjad.

Tagasi üles