Kuidas kulude kasvuga hakkama saate?
Saame, sest ega vabrikut kinni ei pane. Kui siiani oli põhiline mure tööjõu nappus, siis nüüd oleme tegelemas kolme tõsise probleemi lahendamisega: inimeste tervis, energiahinnad ja tööjõud.
Kui palju on teil ettevõttes välistööjõudu?
Natuke üle kümne inimese. Meil on nii häid spetsialiste ukrainlasi kui ka kaks konstruktorit – üks hispaanlane ja üks portugallane. Kui neid ei oleks, siis tuleks tõenäoliselt tootmist vähendada ja mitmetest pakkumistest ära öelda.
Kui te olite poisike, kas te siis oskasite endale ette kujutada sellist elu?
Kindlasti mitte, aga ma olen elanud väga huvitaval ajal.
Kelleks te poisina saada tahtsite?
Sportlaseks. Mu isa ostis 7. klassi lõpus jalgratta, sattusin sellega varakult avariisse, ratas sai kannatada ega olnud enam sõidukõlbulik. Mäletan, et keegi meie klassist läks jalgrattatrenni Kadriorgu Mere rajooni spordikooli. Algul käis kuus poissi minu klassist trennis, kuid aasta pärast jätkasin ainsana. Minu koolipõlve unistus oli saada heaks sportlaseks.
Millal te viimati jalgrattaga sõitsite?
Ma arvan, et novembris. Mullu sõitsin üle 4000 kilomeetri.
Mis te ütlete Eesti elu kohta?
Praegu häirib valitsuse otsustamatus. Mulle meeldis Indrek Neivelti idee, et me võiks panna elektri hinnale lae nagu Norras. Omavalitsustele pandud kohustus koguda avaldusi tekitab ainult segadust ja bürokraatiat. Me ise tekitame endale olukorra, mida pärast kirume maapõhja. Miks ei tehta lihtsaid otsuseid, mis puudutavad kõiki?
Minu arust tuleks kõikidele võrdselt soodustusi anda. Praegu on valitsuses kerge kaos, sest pole leitud mõistlikke lahendusi, mis tooksid leevendust. Elektri ja gaasi arved on ju kõigil suurenenud.
Teine asi, mis mind häirib, on tööjõud. See on igapäevane probleem kõikides sektorites, ka riigisektoris. Kogu see probleem saab alguse haridusest. Meil on liiga liberaalne haridus, liiga palju kõrgkoole, liiga kergelt lähevad inimesed pehmeid valdkondi õppima. Reguleeritus puudub.