N, 2.02.2023

Iglumajad lähevad aja mahavõtmise parkidesse: sellele valdkonnale oli kriis väga soodne

Jaano Martin Ots
, toimetaja
Iglumajad lähevad aja mahavõtmise parkidesse: sellele valdkonnale oli kriis väga soodne
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Iglucrafti juht Priit Kallas tunnistab, et eelmisel aastal ei õnnestunud midagi lattu toota – kogu valminud toodang osteti kohe ära.
Iglucrafti juht Priit Kallas tunnistab, et eelmisel aastal ei õnnestunud midagi lattu toota – kogu valminud toodang osteti kohe ära. Foto: Jaano Martin Ots

Mullune aasta ettevõtja, väikemajade ja iglukujuliste saunade tootja Iglucraft OÜ juht Priit Kallas (40) kinnitas aasta tagasi, et ettevõtte uueks ärisuunaks saab aja mahavõtmise teenus.

Uue aasta esimestel päevadel Viljandimaal Leies Iglucrafti majatehases temaga intervjuud tehes kostis tsehhist töötegemise hääli, kuigi ettevõtte juhi kinnitusel oleks tehas pidanud kollektiivselt talvepuhkust veetma.

Kuidas sul endal aja mahavõtmine on õnnestunud? Aasta tagasi lubasite seda teistelegi müüma hakata?

Aja mahavõtmine on kogu meie ettevõtte sisu. Brändi lubadus on «Take time» – ütleme klientidele, et pakume aega. Inimesed ostavad emotsiooni, mitte sauna, maja või muud sellist. Kui otsisime lahendust, kuidas müüa 3,5 tonni kaaluv toode, mis maksab 50 000 eurot, kliendile, kes pole seda kunagi oma käega katsunud, siis jõudsime järelduseni, et tuleb müüa aega.

Kuidas tootmine siin ääremaal ennast ära tasub? Kas vahemaad logistikat keeruliseks ei tee?

Ma ei kasutaks sõna ääremaa. See on hoopis meie tugevus, et siin asume. Minu juured on siin, vanaema ja vanaisa kodu oli siin. Ise elan täna Tallinnas ja pool meie kontorist on samuti Noblessneris, aga mu maakodu on Leies ja seepärast mulle meeldib siin tegutseda.

Asukoht soodustab tootmist, sest poole tunni kaugusel on linnad, kust tuleb tööjõud. Osa materjale tuleb lähimaakondadest. Valmistoodete transpordil üle maailma ei muuda asja, kas asud kohalikule keskusele mõne tunni kaugemal või lähemal.

Olete tootmispinda laiendanud, kuidas see toodangus väljendub?

See viis hektarit siit vana tehase ja Viljandi-Tartu maantee vahel on meie uus krunt. Detailplaneering on tehtud, hakkame varsti ehitama. Praegused ruumid on amortiseerunud, need hooned olid siin juba siis olemas, kui ma väikese poisina vanaisaga vaatamas käisin, kuidas neis traktoreid ja kombaine remonditakse.

Oleme proovinud ehitada kõik majad nii, et need vastaksid eri riikide kõige karmimatele nõuetele, meilt läheb maja välja täisdokumentatsiooniga.

Meie majaehitusliin töötab nagu autotehas. On töökeskused, kus tehakse erinevaid tööoperatsioone ja stopperiga on välja mõõdetud, kui kaua tohib maja ühes töökeskuses olla. Kui läheb üle 16 tunni, on kogu graafik sassis.

Oleme olemasolevate ruumide lõikes laienenud nii palju kui võimalik, kuid kaotame praegu palju aega sisemise logistika keerukuse tõttu. Kui kogu pind oleks majatootmisele optimeeritud, oleks kogu tootmine kümme kuni 15 protsenti efektiivsem. Uus tehas tuleb pisut üle 4000 ruutmeetri, mida on kaks korda rohkem kui praegu.

Eelmisel aastal rääkisid, et järjekord on pikk. Mis seis järjekorraga on 2022. aasta alguses?

Meil oleks järjekord ikka pikk, aga leevendasime seda tööpinna suurendamisega. Kahekordistasime mullu oktoobris tootmismahu ja sellega tõime järjekorra ettepoole. Saame praegu veel kevadesse töid ette võtta, aga vahepeal venis ooteaeg juba üheksa kuuni, mis hakkas tõsiselt müüki pärssima.

Valmistoodangu ladu meil ei ole, toodame tellimuste alusel. Toote oma laos hoidmine on puhas kulu; raha-, lao- ja tooteliikumine peab olema maksimaalne. Oleme proovinud toota lattu väiksemaid saunasid, sest see on emotsionaalne ja sesoonne kaup – kui klient tahab jaanipäevaks sauna ja sa ütled, et septembriks saab, siis see on probleem.

Iglucraft OÜ

  • 2021. aastal ehitas 120 maja ja 175 sauna, käive tuli üle kuue miljoni euro.
  • Aastaaruanne ei ole veel valmis, kuid 2020. aastaga võrreldes kasvas käive enam kui 50 protsenti.
  • Ettevõte ekspordib 94–95 protsenti toodangust.

Allikas: Priit Kallas

Kuidas müüte, kas jätkuvalt ise otse lõpptarbijale?

Ühtegi vahendajat meil ei ole, selles mõttes erineme teistest. Ükski vahendaja ei suuda toodet paremini tunda ega lugusid jagada kui me ise. Vahemeeste pidamine on kallis lõbu. Põhiliselt müüme läbi sotsiaalmeedia ja PRi.

Töötajate koguarv hakkab lähenema 60 inimesele, kaheksa neist on puhtalt müügi peal, turunduses on kaks inimest. Reklaamide seadistamise ja optimeerimise ostame sisse, aga sisu ja stoorid teeme ise.

Mis on Noblessneri iglupargi ärimudel? Kellele sealsed majad kuuluvad ja kes mille eest raha küsib?

Majad on meie, rendime Noblessnerilt maad. Loogika on lihtne, õppisime oma klientidelt. Müüme erakliendile ainult kaks-kolm protsenti majadest, ülejäänu läheb sarnaste parkide pidajatele, majutusettevõtetele. Vaatasime, et miks mitte ise samasse ärivaldkonda minna – rahavoog muutub ühekordsest müügist pikemaks sissetulekuks.

Et esimene park sai Noblessnerisse, lihtsalt kujunes nii. Tegelikult ei pea see aja mahavõtmise koht olema nii suur ega linna südames. Võib olla ka üks majake või saun kuskil rabasaarel, selline park tegutseb aasta ringi. Igluparki haldab meie tütarfirma ja Noblessner on hetkel ainus, aga neid tuleb kindlasti sel aastal juurde.

Klientide arvu ja käibeid on koroona tõttu keeruline õigesti hinnata, 2022. aasta näitab, mida see äri tegelikult endast kujutab.

Riikide ehitusseadustikud on väga erinevad, kas aitate klientidel ka maja paberid korda ajada?

Kõige keerulisem väljakutse selles äris üldse on juriidika. Oleme proovinud ehitada kõik majad nii, et need vastaksid eri riikide kõige karmimatele nõuetele, meilt läheb maja välja täisdokumentatsiooniga, et teha kliendi elu lihtsamaks. Aga ehitus- ja kasutusload jäävad kliendile korda ajada, nagu ka vundament ette valmistada.

Lubade saamine võib võtta aasta-kaks, on ka juhtumeid, kus soovitud kohta luba ei saadagi. Sageli taandub see kohaliku omavalitsuse otsusele, näiteks on öeldud, et kuju ja välimus ei sobi.

Ilmekas silt Iglucrafti puitmajatehases.
Ilmekas silt Iglucrafti puitmajatehases. Foto: Jaano Martin Ots

Kuidas on läinud ujuvatel lahendustel, mis te Top Marine pontoonidele paigaldasite?

See oli naljakas lugu. Meil on siin-seal Euroopas parvedele pandud ujuvaid maju, kokku ehk paarkümmend. Need konkreetsed aga läksid Saksamaale ja ei meie, Top Marine ega klient teadnud enne paigaldama asumist, et nii maja kui ka parved teevad sama riigi tootjad. Oleks teadnud, oleks algusest peale saanud paremini koostööd teha. Aga klient tellis parved mingi vahendaja kaudu ja arvas, et need on Leedust.

Mis perspektiivi näed?

Meie valdkonnale oli tänane kriis väga soodne. Inimesed tahavad eemale, ära ja aega maha võtta ja need trendid tunduvad jätkuvat.

Kui turismisektor paugu sai, siis on väike- ja kodumajutus buumis. «Metsa ja ära»-teema jääb kestma, kuigi eufooria võib üle minna. Risk on jah, et avastame äkki, et heal ajal tehtud laiendused ei pea paika, aga siis oleme valmis kiiresti ümber orienteeruma ja otsima uusi nišše, uusi turge või ärimudeleid väikemajadega. Ega inimene jäta puhkamata, küsimus on, et kuhu ära ja mis kujul saab ta minna.

Tootmise ja müügi poolest saab 2022. aasta olema suur väljakutse. Ühelt poolt uuendame kõigi toodete sisedisaini ja kommunikatsioone, mis omakorda tingib hinnatõusu, teisalt peame müüma kaks korda rohkem kui eelmisel aastal.

Märksõnad
Tagasi üles