Testilõvide suured ambitsioonid

Merike Lees
, majandusajakirjanik
Copy
Kristel Kuustük ja Marko Kruustük.
Kristel Kuustük ja Marko Kruustük. Foto: Erakogu.

Testlio asutajad Marko ja Kristel Kruustük tahavad teha maailma parimat testimisfirmat ning ei välista, et kui aeg on sealmaal, siis ootab nende tehnoloogiafirmat ees tähelend Nasdaqi börsil.

Marko (39) ja Kristel (32) annavad intervjuu Lõuna-Aafrikast, kus nad talvituvad juba teist aastat järjest. Eelmisel aastal veetsid nad seal kolm kuud ja et see meeldis neile nii väga, sõitsid nad ka mullu novembris sinna.

«Mõnel päeval mõtleme kell kolm pärastlõunal, et kus võiks teha järgmise peatuse,» räägib Marko. «Viimasel hetkel otsustame. Jõudsime lõpuks püsivamasse kohta, kuhu jääme kuuks-kaheks. Oleme enda jaoks uues piirkonnas. Vahelduseks on hea tunne, et ei pea pakkima, vaid saame teha rahulikult seda kõnet.»

Testlio seostub enamikule inimestest väljapaistva ja alati särava Kristeliga, kes oli ettevõtte esimene tegevjuht. Marko on tegutsenud rohkem varjus. «Otsus, kes võtab CEO rolli, tuli meil nii loomulikult. Kristel on rohkem väljapoole suunatud, mina sissepoole,» ütleb Marko.

Kristeli sõnul tõid nad hästi välja teineteise tugevused: Marko arendas ja Kristel müüs. «Ma olin automaatselt klientide ja testijate ees Testlio brändi maailma viimas. See on läbi aastate nii jäänud, kuid Marko vääriks palju rohkem tähelepanu,» sõnab Kristel.

Tuleb välja, et noortena on mõlemad olnud kõvad sportlased. Marko oli kuni 19. eluaastani Eesti meister keskmaajooksus. «Tema on firmasse toonud võistleja hinge,» tunnistab Kristel. Nad pole partnerid ainult tööl, vaid ka eraelus, ning peres kasvab kaks poega: aastane Artur ja kolmene Aaron.

«Let’s do it!»

«Ma olen nii palju Kristelilt õppinud,» tunnistab Marko. «Kristeli särav isiksus on väga energiat andev kogu tiimile, kaasa arvatud minule. Kristeli moto on «Let’s do it!» («Tehkem seda!»).

Nad toetavad teineteist: kui ühel on madalseis, siis teine tõmbab teda üles. Start-up’i ehitades tuleb pidevalt ette tõuse ja mõõnu, algusaastatel «põles» iga päev midagi. Nüüdseks on äripaaril õnneks rahulikum, sest tiim on suur.

Start-up’i ehitades tuleb pidevalt ette tõuse ja mõõnu, algusaastatel «põles» iga päev midagi.

Kristel on võtnud eesmärgiks eri kanalite kaudu jagada oma teekonda ka teistega. Eestis on praegu ligi 15 protsendi idufirmade asutajatest naised, kuid neid võiks olla palju rohkem.

«Proovin naisi palju rohkem julgustada ja teha rahu sellega, et ettevõtlus pole kerge,» räägib Kristel.

Testliost on saanud pärast Covidi algust hajusettevõte, kus kõik töötajad töötavad oma kodust. Ettevõttel, mis tegutseb 27 riigis, on vaid üks kontor Tallinnas. Korra aastas püütakse kokku saada, kuid kahel viimasel aastal on see kokkusaamine pandeemia tõttu ära jäänud.

Marko ja Kristel töötavad oma tiimidega ühes regioonis. Palkamisel on üks kriteerium ajatsooni kattuvus vastava tiimiga, sest muidu läheks suhtlemine ja ühenduse pidamine keeruliseks.

Esimene investor tegevjuhiks

Pärast laste sündi on firma asutajad püüdnud leida paremat tasakaalu töö ja pere vahel. Tegevjuhi rolli täidab viimased kolm aastat Steve Semelsberger. Tema oli Testlio esimesi investoreid ja nõustajaid, kellega Kristel ja Marko kohtusid 2013. aastal Texases Techstarsi ärikiirendis. Semelsberger oli alustavate ettevõtjate üks mentoritest, kes andis tagasisidet ja juhendas.

«Steve’iga tekkis klapp ja hoidsime temaga läbi aastate kontakti,» meenutab Kristel. «Tema aitas meil leida ka USAsse esimese müügiliidri. Kui Steve hakkas oma karjääris järgmist sammu tegema, siis ta võttis meiega ühendust.». Selleks ajaks oli Testlios 60 inimest, pärast Steve’i tulekut on ettevõte kasvanud 170 inimeseni.

«Oleme Steve’iga aastatega kokku kasvanud, see hästi võimas side hoiab ära väärtuste ebakõlad, mis palgatud tegevjuhtidega sageli tekivad,» räägib Kristel. «Me ei läinud tegevjuhti otsima – algul mõtlesime teda hoopis müüki korraldama, aga jutu käigus hakkasime mõtlema suuremalt. Aaron oli kuuekuune ja me ei tahtnud enam USA vahet sõita. Esimesed kuus aastat elasime poole aastast USAs, kuid lapsega oli see elu ebamugav. Lisaks tundsin, et mul on aeg keskenduda sellele, milles olen hea. Kõik ju algaski minu probleemist, kui olin testija ja töötasin erinevatel platvormidel.»

Žüriiliikme kommentaar

Helo Meigas, Eesti Posti nõukogu esimees

Kristel ja Marko Kruustük on loonud rahvusvahelise ettevõtte, mille eesmärk on pakkuda klientidele tarkvara testimisteenuseid, olles vahelüli kliendi ja testijate vahel, valideerides ja kontrollides tulemusi. Testlios on uuenduslik nii testijate tasustamise mudel kui ka platvormipõhine paindlik testijate kaasamine. Globaalselt töötab ettevõttes üle 150 inimese 26 riigist ning testijate võrgustikus on üle maailma rohkem kui 10 000 liiget. Ettevõte on kasumlik ja kiire kasvu faasis – tulud on kasvanud aastaga ligi 50 protsenti ning töötajaskond pea 100 protsenti. Märkimisväärne on ka nende sotsiaalne vastutustundlikkus – algatatud on tasustatud programm (milles osalisi on üle kogu maailma) raskustesse sattunud inimestele, keda õpetatakse testima. Programmi väärtus seisneb mentorites, kel on igal nädalal kõned õpilastega, kus aidatakse neid oma teekonnal, mil igasugune lootus on kadunud. Lisaks on Kristel ise võtnud endale eestkõneleja rolli võrdõiguslikkuse teemadel, et suurendada tehnoloogiavaldkonna populaarsust naiste seas.

Enamik Testlio kliente, kelle seas on tuntud nimed, nagu CBS, Amazon, Netflix ja Microsoft, asuvad USAs ja ärilises mõttes on oluline olla kliendile lähedal. Asutajatel ei olnud huvi USAsse jääda ja nii leitigi tegevjuht sealt riigist.

Vabakutselistele ehitatud ettevõte

Kui aga ettevõttel ei ole kontorit või see asub väikeses maanurgas, nagu Eesti, siis kuhu kutsuda kliente ja kus nendega kohtuda?

Marko sõnul sobib see klientidele pandeemia ajal ideaalselt, sest keegi ei taha enam kokku saada. Ta ei eita, et kindlasti luuakse tugevamad ärisuhted, kui on võimalik minna baari ja juua üks õlu, aga pandeemia ajal pole see võimalik.

Ettevõttena on Testlio algusest peale pakkunud teenust vabakutseliste kaudu. See on nende toote eripära ja unikaalsus. Testijad on üle maailma laiali. See on algusest peale olnud firma DNAsse sisse kirjutatud.

Ettevõte on algusest peale pakkunud teenust vabakutseliste kaudu. See on nende toote eripära ja unikaalsus.

«Kui pandeemia algas, siis otsustasime, et keegi ei pea tulema kontorisse pandeemia ajal ega ka pärast seda,» kinnitab Kristel. «USAs nägime juba aastaid tagasi, et pole mõtet kontorit omada.»

Asutajatena on nad pidanud tegema kõike, mis ettevõtluses teha tuleb: programmeerinud, disaininud arhitektuuri, müünud, tegelenud raamatupidamisega. Kui raha pole, peab kõiki asju ise tegema. Nüüdseks on kohustusi järjest vähem ja selles mõttes erineb hetkeseis algusest väga palju.

«Ma ei kujutaks ette, kui peaksime olema praegu oma kahe lapsega algusstaadiumis,» ütleb Marko. «Tegime tihti tööd varahommikuste tundideni. Aga saab kindlasti ka lastega ettevõtet alustada. Tesla loojal Elon Muskil on kuus last ja ta saab ka töö tehtud.»

Kui tutvumisrakenduse Bumble kaasasutaja Whitney Herd viis ettevõtte börsile, istus kuuekuune poeg ta süles. Kristeli sõnul oli see väga võimas vaatepilt ja ta arvab, et selliseid tublisid naisi tuleb järjest rohkem.

Tiim on kõige tähtsam

Oma algusaastate õppetundideks peavad Kristel ja Marko inimeste valimisel tehtud vigu. Nüüd on neil palkamine ja kaasamine hästi selge. Neil on selge missioon ja visioon, mille poole püüeldakse, ning põhiväärtused, mis Testlio inimesi kirjeldavad. Väärtused on ainsad asjad, mille alusel saab inimesi võrrelda.

«Väärtused on meil juba palkamisel: iga kandidaati peab hindama, kas ta vastab neile või mitte,» selgitab Marko. «Õppisime halbade kogemuste kaudu. Kui eksisid inimeses, algasid suhtlemis- ja käitumisprobleemid. Inimene, kes meiega ei klapi, võib suurepäraselt sobida teise firmasse. Muudes kultuurides on võib olla teistele ära tegemine ja iga hinna eest võitmine OK, meil on aga teised väärtused. Kui neile vastad, siis ole muus mõttes milline tahes.»

Meeskond on kõik, usuvad Kristel ja Marko. «Mul tuleb kananahk ihule, kui vaatan meie iganädalasi uuendusi ja mõtlen, kust me tulnud oleme,» ütleb Kristel. «Olen iga päev ülitänulik, kui mõtlen, et oleme ehitanud ettevõtte, kus inimestel meeldib olla. See ei ole midagi, mida ainult mina ja Marko tegime.»

Kuhu liikuda edasi?

Testlio tulud on kasvanud aastaga ligi poole võrra ning töötajaskond pea kahekordistunud. Puhaskasumi poolest on ettevõte olnud juba kümme kvartalit järjest kasumlik.

«Tahame saada maailma kõige paremaks testimisettevõtteks,» vastab Marko lakooniliselt. «See on meie missioon. Me ei tea, millal see juhtub, aga selle poole me liigume.»

Hiljuti kaasasid nad 12 miljonit USA dollarit (10,6 miljonit eurot). 75 protsenti sellest suunati ettevõtte kiiremasse kasvu, 25 protsenti läks praegustele töötajatele, kes said võimaluse müüa väikese osa oma osakutest.

Testlio OÜ tulemused
 20192020
Müügitulu (mln eurot)3,3294,157
Kasum enne maksustamist (mln eurot)0,3010,377
Osaluse suurus protsentides*ca50ca 50
Töötajate arv**4452

Allikas: ettevõte

* Kristel Kruustük 50 protsenti, Marko Kruustük 50 protsenti (USA emaettevõttes Testlio Inc VRE kahe peale ligikaudu 50 protsenti osalus).

** Keskmine töötajate arv taandatuna täistööajale (lepingu alusel või juriidilise isiku juhtimis- või kontrollorgani liige).

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles