Praeguseks on Respo Haagised turuliidrite hulgas nii Eestis, Soomes kui ka Lätis. Kõige paremini läheb seejuures põhjanaabrite juures. «Soome majapidamistes on haagis olulisel kohal,» sõnas Antons.
Ettevõte plaanib ka Rootsis ja Norras haarata suuremat turuosa, hetkel ollakse mõlemas riigis viie suurima pakkuja seas. Lätis ja Leedus on liidripositsioonil püsimine olnud hektiline: vahepeal ollakse esimesed, hetkel mitte. «Käibe poolest jäävad Balti riigid siiski tugevalt Skandinaaviale alla,» nentis Antons.
Tänavu plaan naasta liidripositsioonile
Respo müüb keskmiselt 50 haagist päevas. «Pandeemia alguses kukkusid ära kõik tellimused ja vallandus paanika,» kirjeldab ta. «Õnneks taastus olukord kiiresti ning alates 2020. aasta suvest on müügid ainult ülespoole rühkinud.»
Samas ületab nõudlus praegu pakkumist ja Covidiga kaasnevad tarneprobleemid, mistõttu pole välismaised edasimüüjad mõnikord rahul, et nõudluse täitmine ei suju alati plaanipäraselt.
Žüriiliikme kommentaar
Aavo Kokk
Catella Corporate Finance juhatuse liige
Haagis on ju lihtne toode – rattad ja nende peal keevisraam. Aga kes on vähegi haagist kasutanud, teab, kui oluline on vastupidavus ja kasutusmugavus. Respo on Eestis olnud oma valdkonnas teerajaja ning Respo eksport osundab, et ka teiste riikides on toode konkurentsivõimeline. Ja justkui lihtne toode, peame arvestama, et tegemist on liiklusvahendiga. Ükski riik ei soovi teedele suurel kiirusel liikuvaid seadeldisi, mis pole sada korda üle kontrollitud. Respo tooted on kõik need kontrolliprotseduurid läbinud!
1996. aastal avaldas sakslane Hermann Simon raamatu «Hidden Champions». Ta juhtis tähelepanu, et kogu maailmas on palju väikeseid kõrge kasumlikkusega ja väga spetsialiseerunud firmasid, mis oma valdkonnas on turuliidrid. Sageli on need perefirmad ja enamasti neid eriti ei märgata, kuna tooted on tavalised. Aga need väärivad tähelepanu, sest just sellised firmad on edukate majandusriikide tegelik selgroog.
Ain Antonsi ja Annes Koppeli loodud Respo Haagised on just üks selliseid varjutšempioneid.