Skip to footer
Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel
Saada vihje

Magusatootjad hoiatavad: sõbrapäeval võivad letid tühjaks jääda (1)

Valentinipäeva kingitused Brüsselis.

Sõbrapäev kogub ka meil populaarsust ja päeva asendamatu koostisosa on šokolaad ning muud kompvekid, mida kas armsamale või sõpradele kinkida. Nüüd aga hoiatavad vähemalt USA magusatootjad, et valentinipäeval võivad letid tühjaks jääda. Kogu soovitud valikut ei pruugi leida ka Eestis.

Nii kinnitas Hershey, et töökäte nappus ning vabrikute vähene võimsus ei luba neil ostjate soove täita. The Wall Street Journal kirjutab, et paljud riiulid, mis juba ammu peaks südamekujuliste kommide all lookas olema, on tühjad ning muutust ei ole oodata.

Hershey finantsjuht Steve Voskuil tunnistas, et kõik mis neil valmistatud on, antakse jaemüüjatele üle. Ka on ettevõte lisanud tootmisliine ja palganud lisatööjõudu, kuid sellest kõigest ei piisa, et ameeriklaste isu nende Reese’i šokolaadi, Jolly Ranchersi kommide ning teiste maiuste järele rahuldada.

Voskuili sõnul on ka nende müügiesindajad poodidele appi saadetud.

Kaupluste kommiriiulitelt on praegu puudu viiendik tavalisest sortimendist. Kogu poodide kaubavalikust on tavaliselt puudu 12 protsenti ning enne pandeemiat oli puuduoleva valiku protsent tavapäraselt 7.

Hershey juht Michele Buck tõdes, et tarneahelate probleem on kogu tööstusharus ning nende ettevõtte probleemid jätkuvad ka vaatamata tootmisvõimsuste lisamisele ning uute töötajate palkamisele.

Tarbijad ostavad rohkem magusat

Kaubanduskeskuste juhid kinnitavad, et tarbijad on hakanud rohkem magusat ostma ning suurendavad sellega magusatootjate survet veelgi. USA jaemüüjad kinnitavad, et ei ole saanud soovitud koguses komme ning peavad leppima harjumuspärasest väiksema valikuga. Näiteks prognoosis B&R Storesi president Mark Griffin, et saavad tellitust vähem kui 60 protsenti, kinnitades, et keeruline on ka tavapäraste Snickersi tellimustega.

Raskused on aga oluliselt laiemad kui vaid magusatootjatel. Tootjad ning jaemüügiettevõtted on hädas tööjõupuuduse ning töötajate haigestumisega. Lemmiklooma toit, teraviljatooted, külmutatud tooted – need on vaid väike loetelu tootegruppidest, kus tarned ja pakkumine nõudluse rahuldamisega hätta jäävad. Jaekettide prognooside kohaselt ei ole magusatoodete nappuse probleemile lahendust loota ka enne lihavõtteid.

Kui suured tuntud kaubamärgid tarbijate nõudlust rahuldada ei suuda, riskivad nad pikas plaanis turuosa kaotusega. Hershey loodab oma turuosa tänavu säilitada, sest kõik sektori ettevõtted on ühtmoodi hädas.

Olukord on selline, et jaemüüjad tellivad igaks juhuks tavapärasest kolmandiku võrra rohkem magusat, kuid ei suuda ikka nõudlust täita. Samuti esitatakse tellimusi juba halloweeniks.

Tarneraskusi võib olla ka Eestis

Õnneks on eestimaalaste elu parem ning magusaga saab jätkuvalt hinnatõusu stressi leevandada ning sõpru meeles pidada, kuigi tarneraskused kimbutavad ka meie tööstusi. 

Selveri ostudirektor Katrin Riisalu tõdes, et Covidi levik ning sellega kaasnevad piirangud on tänaseks kõiki tööstusi mõjutanud.

«Haiguslehed ja kohustuslik eneseisolatsioon on põhjustanud tarneraskusi või kaupade hilinemist. Covidi leviku pärast võib tootjal  tekkida raskusi tooraine ja pakendi saadavusega, enda liinitööliste või autojuhtidega. Halvimal juhul tuleb tootmine sulgeda, sest liiga paljud on haiguslehel või eneseisolatsioonis. Heal juhul saab osaliselt toota TOP-tooteid või teatud piiratud valikut,» lausus ta. Kui toodete saadavusega on kauplustes probleeme, siis see ei ole tulene suuremast tarbimisest, vaid pigem Covidist või muust faktorist, mis täna tootjaid ja jaekette kimbutab.

Maxima Eesti turunduse ja avalike suhete osakonna juht Tiia Schapel kinnitas, et neil maiustuste tarnetega probleeme ei ole ning nii käimasolevateks magusapäevadeks kui ka peatseks valentinipäevaks on nad korralikult valmistunud ning kauplustest leiab suures valikus meelepärast, iseäranis kodumaist päritolu maiustusi.

Kaubanduskettide esindajate sõnul ei ole magusaisu eestimaalaste seas pandeemia tõttu kasvanud. 

Riisalu sõnul pandeemia esimesel aastal maiustuste tarbimine vähenes, sest kauplusi külastati vähem ja kuna maiustused on enamasti emotsiooniost, siis need jäid lihtsalt ostmata. Samuti käidi vähem külas, ehk ei ostetud kommikarpe jms külakostiks või kingituseks.

Eelmisel aastal tarbimine jälle suurenes või õigemini taastus. «Me ei usu, et pandeemia on magusaisu kasvatanud, tarbijad lihtsalt naasid oma vanade harjumuste juurde,» lausus Riisalu.

Scapeli sõnul eestlased jätkuvalt armastavad magusat. «Seda oli näha ka lõppenud aasta pühadega seonduvalt, kui pea igasse kingikotti läks ka midagi magusat – mõni kommikarp, šokolaaditahvel või šokolaadist jõuluvana,» lausus ta. 

Kommentaarid (1)
Tagasi üles