Uus pidur avamereenergeetikas – ehituslaevad ei küündi tuulikute kõrgusele (1)

Jaano Martin Ots
, toimetaja
Copy
Siemens Gamesa tuulegeneraatorite detailid Alexandra Dock sadamas Hull'is
Siemens Gamesa tuulegeneraatorite detailid Alexandra Dock sadamas Hull'is Foto: Yorkshire Post / SWNS
  • Paigalduslaevade puudus ähvardab hakata tuuleenergia hinda tõstma
  • Maailmas on vaid 11 tuuleparkide paigalduslaeva
  • Laevad ei ole tuuleparkide paigaldamiseks piisavalt võimsad

Avameretuuleparkide ehitamist ähvardab hakata aeglustama ehituslaevade puudus. Seni kasutusel olnud tuuleparkide paigalduslaevad ei suuda uusi järjest kõrgemaid tuulegeneraatoreid paigaldada. 

Avameretuuleparkides kasutatavad tuulegeneraatorid muutuvad järjest võimsamaks ja suuremaks, mistõttu olemasolevad paigalduslaevad ei suuda neid enam püsti panna, vahendas Reuters energeetikaanalüütika ettevõtte Rystad Energy teadet. Uus pudelikael võib tuuleparkide ehitamist pärssima hakata juba 2024. aastal, kui tuulepargioperaatorid ei asu koheselt uute laevade ehitamisse investeerima, kinnitas Rystad. 

Tuulegeneraatorite võimsus on jõudsalt kasvanud. Kui 2010. aastal oli nende keskmine võimsus kolm megavatti (MW) siis 2021. aastal jõuti 10 MW tuulikute paigaldamiseni. Seni paigaldatud tuulikutest on üle kaheksa MW võimsusega vaid kolm protsenti, kuid aastaks 2030 ennustab Rystad nende hulga kasvamist 53 protsendini. 

Uue põlvkonna tuulikute paigaldamiseks on vaja laevu juurde ehitada ning need peavad olema senistest oluliselt suuremad. Kuna tuuleparkide rajamise võidujooksuga on liitunud ka Hiina, ei piisa analüütikute sõnul täna maailmas olemasolevast 11 paigalduslaevast ning aastaks 2030 peab neid olema vähemalt 79.

Tänastest laevadest suudavad vaid üksikud kohale panna suuremaid tuulikuid kui üheksa MW, kuid uued pargid kavandatakse kõik just suuremate generaatoritega. Hetkel suurimate planeeritud tuulegeneraatorite ehk võimsusega 14 ja rohkem MW paigaldamiseks täna sobivaid laevu ei ole. 

Rystad hoiatas, et isegi viimaste aastatel valminud laevad ei ole täna kavandatud tuuleparkide paigaldamiseks piisavalt võimsad ning selleks, et uusarendused valmis saaks, tuleks koheselt alustada ka vastavate laevade ehitamist. Ühe suure tuuleparkide paigaldamiseks mõeldud laeva maksumus võib küündida 500 miljoni dollarini ning see omakorda tõstab tuuleenergia hinda. 

Hetkel on maailma suurim avameretuuleparkide tehnika paigaldajariik Ühendkuningriik, kus on juba töös üle 10 gigavati (GW) tuulikuid, järgnevad Saksamaa kaheksa GW ja Hiina ligikaudu 7 GW tuulikuvõimsusega.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles