Kriis tõi laevandushiidudele tarbijate arvelt suure kasumi

Erkki Erilaid
Copy
Maailma suurim konteinerlaev MV Maersk Mc-Kinney Møller saabub Gdanski sadamasse. Maerski kasum kerkis mullu seitsmekordseks.
Maailma suurim konteinerlaev MV Maersk Mc-Kinney Møller saabub Gdanski sadamasse. Maerski kasum kerkis mullu seitsmekordseks. Foto: Agencja Gazeta

Käputäis laevandushiide riisus tarnekriisilt koore, teenides konteinerveoste hinnatõusult umbes 150 miljardit dollarit lisatulu. Majandusteadlaste hinnangul andis aga transpordi meeletu kallinemine märkimisväärse osa kogu maailma kimbutavast aastakümnete kiireimast inflatsioonist.

Laevandusettevõtete käive ja kasum kasvasid mitu korda, samas jäi konteinerite ­nappusega seotud vedude hinnatõus tarbijate kanda. Lisaks suunati konteinerlaevu nendele liinidele, mis olid kasumlikumad. See tähendas paraku suurematest laevateedest kõrvale jäävatele riikidele ekspordimahu langust.

Et kasvavate transpordikulu­de­ga toime tulla, tõstsid oma toodete hindu pea kõik kaupu konteineritega importivad ettevõtted nii Eestis kui ka mujal maa­ilmas. Aasias toodetud kodu­elektroonika läks Euroopa kaupluses transpordi hinnatõusu tõttu umbes kümnendiku võrra kallimaks. Paljude kaupade tellijatele käisid mühinal kasvanud transpordikulud aga üle jõu ning tellimused tühistati sootuks.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles