Mobire Groupi tarbijauuringust selgus, et Eesti autoomanikud peavad sõiduki ostmisel kõige olulisemaks välimust ja disaini, seejärel vaadatakse alles ökonoomsust ning varustustaset. Elektriauto ostaks vaid 10 protsenti küsitletutest.
Eestlased ostavad autot välimuse järgi
«Ligi pooltel uuringule vastanutest on kodus kaks autot, 40 protsendil on peres üks auto ning 9 protsendil kolm autot. See on selge märk, et Eesti elanikud on endiselt isikliku auto omamise usku. See-eest venekeelsetel vastajatel on ülekaalus üks auto peres (59 protsenti). Kas see trend hakkab seoses tõusva kütusehinna ja linnastumisega muutuma, seda näitab aeg,» sõnas Mobire Groupi tegevjuht Andrus Valma.
Viimati ostetud auto vanus jaotub võrdselt kolme rühma: 1–3 aastat, 4–5 aastat ja 6–10 aastat. Ligi pooled vastanutest ostsid viimati endale kasutatud sõiduki, mille hind jääb alla 15 000 euro. Kolmandikul juhtudest maksis viimane auto kuni 25 000 eurot ning väiksel osal veelgi rohkem.
Kõige olulisem on auto välimus
Uuringu järgi on viimase auto ostu mõjutanud enim sõiduki välimus ja disain, mida nimetab kolme peamise teguri seas 51 protsenti vastanutest. Järgnevad ökonoomsus (48 protsenti), varustustase (42 protsenti) ning turvalisus (25 protsenti). Venekeelsed tarbijad hindavad turvalisust rohkem ehk sõiduki turvalisus on kolmandal kohal. Ka naised tõid turvalisust keskmisest rohkem välja, kuid mitte siiski kolme peamise tegurina.
Brändilojaalsus on see-eest madal: ühte konkreetset marki eelistab vaid 17 protsenti vastanutest. Brändi peab mingil määral oluliseks siiski 41 protsenti vastanutest, kes kaaluvad autoostu mitme autotootja vahel. Automark on täiesti ebaoluline 18 protsendile vastanutest.
«Küll aga on näha, et brändi olulisus kasvab vastavalt sissetulekutele. Neile, kelle isiklik sissetulek on üle 3000 euro, on bränd ligi kaks korda olulisem. Samuti oli nende viimati ostetud sõiduk kordades kallim, jäädes vahemikku 26 000 – 36 000 eurot,» rääkis Valma.
Seega on brändilojaalsust näha rohkem suurema sissetulekuga inimeste seas, kes eelistavad ühte kindlat premium-klassi autot. Viimase ostetud auto levinumad margid on Toyota, Volkswagen ja Škoda.
Elektriauto soetaks vaid 10 protsenti vastanutest
Auto keskkonnasõbralikkust peab väga oluliseks vaid 19 protsenti vastanutest ja oluliseks 36 protsenti. 26 protsenti hindab vastust «vahepealseks» ning 19 protsenti mitte oluliseks. Keskmisest rohkem läheb teema korda vanuserühmale 25–35 aastat (61 protsenti) ning naistele (63 protsenti).
Vaid 10 protsenti vastanutest on valmis endale soetama elektriauto või gaasimootoriga auto, 22 protsenti eelistaks poolhübriidi ning 46 protsenti hübriidautot.
«Elektriautodele ülemineku vajadusest on räägitud palju, kuid uuringu tulemuste põhjal on selge, et need, kes täna on veel kahtleval seisukohal, otsustavad tõenäoliselt hübriid- või sisepõlemismootoriga auto kasuks,» rääkis Valma.
Põhjused peituvad nii puudulikus laadimistaristus, elektriautode hinnas kui ka sõiduulatuses. Võimalik, et aasta lõpus mõjutas otsustamist ka energiakriis, mis lükkas elektrihinna ekstreemsustesse. Kõigist vastanutest vaid 31 protsenti on valmis keskkonnasõbralikuma mudeli eest rohkem maksma kui samaväärse tavamudeli eest.