2021. aastal liikus pakiautomaatidesse rekordiliselt üle 12 miljoni paki, mida on 33 protsenti rohkem kui aasta varem.
Eesti pakiturg püstitas mullu kõigi aegade rekordi
Omniva turuosa moodustas pakiautomaatide pakkide mahust 47 protsenti.
«Kui Omniva turuosa oli veel 2020. aasta lõpus 52 protsenti, siis möödunud aasta detsembris langes see 41 protsendi juurde. Languse põhjustas rahvusvahelise mahu konsolideerimine – peamiselt AliExpressi kaudu hakati soodsama tarnekulu tõttu ühe tellija pakke üheks saadetiseks kokku panema,» selgitas Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuht Tõnu Väät.
Aasta keskmisena hoidis Omniva siiski 47-protsendist suurust turuosa. Samuti on Omniva Eesti-sisene pakimaht kasvanud 40 protsenti, kuid Aasiast tulenev pakkide konsolideerimine sööb Väädi sõnul Eesti-sisese kasvu ära ning on kokkuvõttes kahandanud ka Omniva turuosa jõudsalt laienevate konkurentide kasuks.
Smartposti turuosa oli möödunud aastal 30 protsenti ja DPD turuosa 23 protsenti. DPD kasv oli eelmisel aastal kõige suurem, turuosa kerkis aasta lõpus isegi 26–27 protsendi juurde. Samuti lisas DPD eelmisel aastal kõige rohkem uusi pakiautomaate.
E-kaubanduse liidu hinnangul tegutseb Eestis umbes 6000 e-poodi, viimase paari aastaga on lisandunud tuhandeid. «Neist paljud ei osutunud elujõuliseks ja suured tegijad on ikka samad, kes olid ka enne pandeemiat,» tõdes Väät.
Maksekeskuse statistika põhjal on eeldada, et e-kaubandus kasvab edaspidi 20–30 protsenti aastas ja veidi laugemalt kui seni. Maksekeskuse andmetel olid eelmisel aastal kõik kuud tehingumahtudelt suuremad kui aasta varem, mis viitab, et pandeemia on toonud püsivad muutused tarbijate käitumises.