Soome maksumaksja lisaraha võib päästa maailma suurima kruiisilaeva (1)

Jaano Martin Ots
, toimetaja
Copy
Maailma suurimaks kavandatud ristluslaev võib jääda valmimata, kui rahastajad pankrotistunud tehast päästa ei suuda
Maailma suurimaks kavandatud ristluslaev võib jääda valmimata, kui rahastajad pankrotistunud tehast päästa ei suuda Foto: Werften koduleht

Soome riiklik rahastusühing Finnvera kaalub sadade miljonite eurode ulatuses lisagarantiide andmist Saksamaal pankrotistunud kruiisilaevatehasele Werften, et ehitada valmis maailma suurimaks planeeritud ristluslaev. 

Soome riiklik erirahastusühing Finnvera on juba andnud eelmisel nädalal pankrotistunud Saksamaa laevatehasele Werften 365 miljoni euro ulatuses laene, et ettevõte saaks tasuda Soome ettevõtetelt tellitud alltöövõtu eest. Kokku on tehas tellinud Soome ettevõtetelt laevaehitusega seotud töid 500 miljoni euro ulatuses. 

Kui Werften tõesti pankrotti läheb, jääb suur osa neist arvetest Soome maksumaksja maksta, kirjutab Yle. Seetõttu on Finnvera alustanud läbirääkimisi, et selgitada välja, kui palju tuleks maailma suurimaks kavandatud kruiisilaeva lõpuni ehitamiseks ettevõttele veel raha juurde laenata, et saada laeva müügist tagasi ka varem antud laenud. 

Werfteni ellingus töös olev kruiisilaev pidi tulema uhke: 342 meetri pikkune Global Dream mahutab maksimaalselt 9500 reisijat. Algselt oli 2016. aastal Hong Kongi ettevõtte Genting omandusse läinud laevatehasel plaanis ehitada koguni kaks samasugust laeva. Töösse läks siiski vaid üks ning koroonapandeemia tõttu ristluslaevade majandusharu tabanud tagasilöökide tõttu jäi seegi lõpuni ehitamata. Kui tööd nüüd peatuvad, on suure küsimärgi all, kas alus üldse kunagi valmis saab. 

Finnvera juht Jussi Haarasilta ütles Yle'le, et praegu teadaoleva info kohaselt on pankrot küllaltki tõenäoline ja raske on öelda, kas seda õnnestuks vältida. Küsimus on, mis saab edasi. Kui laev pärast pankrotti siiski lõpuni ehitatakse, võib õnnestuda see hea hinnaga müüa ning võlausaldajatele suurem osa rahast tagasi maksta. See eeldab, et kontrolli laeva ehituse üle võtavad rahastajad, kes peavad siis tööde lõpetamiseks omalt poolt ka lisarahastuse tagama. 

Ettevõtte suurimad võlausaldajad on BNP Paribas, Citibank, Crédit Agricole, Credit Suisse, DNB ja KfW IPEX. Üks laenud käendajaid on ka Saksa ekspordiagentuur Euler Hermes. Projekti kogumaht oli 2019. aastal kavandatuna 2,5 miljardit eurot. 

Laevatehase omaniku majandusolukord hakkas halvenema, kui koroonapandeemia tõttu jäid Hiinas jäid seisma emafirma ristluslaevad ja kasiinod. Esialgu õnnestus tegevust Saksamaa riikliku tugirahastusega jätkata, kuid kui valitsus nüüd keeldus raskustes ettevõtet edasi finantseerimast, otsustati välja kuulutada pankrot. Haarasilta sõnul ongi põhiküsimus, kas Saksa valitsus on valmis ettevõtte päästeplaanis osalema. Tema sõnul annab Soome maksumaksjatele lootust, et Turu laevatehases töös olnud Costa Toscana valmis tähtaegselt ning laeva ehitajad said oma raha kätte. 

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles