Volkswagen ja PSA Peugeot Citroën kaaluvad liitumist Euroopa Keskpanga (EKP) soodsa laenuprogrammiga, mis on mõeldud euroala pankade abistamiseks.
VW ja Peugeot plaanivad EKPst laenu võtta
Autotootjad usuvad, et see oleks hea viis finantseerimiskulude vähendamiseks.
VW ütles eile, et arutab EKP 3-aastase laenupakkumise kasutamist. Ka Euroopa müüginumbritelt teine autotootja Peugeot-Citroën teatas, et nende «laenuosakond» Banque PSA peab EKPga raha laenamise läbirääkimisi ja võib pakkuda tagatiseks 1 miljardit eurot.
EKP käest on 1 protsendiga laenu võtnud üle 500 Euroopa panga, summa on kokku 498 miljardit eurot. Operatsioon aitas hoida ära likviidsuskriisi, mis võinuks nurjata katsed elustada euroala majandusi.
Programmi teine raund on kavas veebruari lõpus, paljude arvates tuleb osavõtt vähemalt sama aktiivne.
EKP laenuprogramm ei ole küll avatud ettevõtetele, kuid nii VW kui Peugeot võiksid liituda oma pangandusosakondade kaudu, mida nad kasutavad autoostjatele tarbijakrediidi pakkumiseks.
Société Générale’i vanemstrateeg Londonis Suki Mann ütles, et autotootjad ja teised tööstusfirmad, millel on pangandusosakonnad, usuvad ilmselgelt, et võivad EKP teises sooduslaenu-kampaanias osaleda. Ta ütles, et nad võivad pakkuda tagatiseks tarbijalaenusid.
«See on alternatiivne finantseerimisvõimalus – ja odav pealekauba,» ütles Mann.
Saksa tööstuskonglomeraat Siemens ja autotootja BMW, mis mõlemad omavad panganduslitsentse, keeldusid vastamast küsimusele, kas ka nemad kavatsevad EKPst laenu küsida.
Renault sellist sammu ei plaani, ütlesid lähedalseisvad allikad.
«Kui arvestada seda, et EKP programmi mõte oli leevendada krediidikrahhi ja panna krediit taas voolama, siis oleks igati legitiimne, kui firmad aitavad inimestel EKP rahaga autosid osta,» ütles Morgan Stanley pangandusanalüütik Huw van Steenis.
Autotootjad vajavad tootmise ja tarbijalaenude jaoks suures koguses likviidsust. Pärast 2008. aasta panganduskriisi said mõned USA ja Prantsuse autofirmad otsest riigiabi, paljud kasutasid riiklike tagatistega krediidiliine.
Peugeot teatas kolmapäeval, et firma 2011. aasta kasum kukkus järsult. Ühtlasi kulutas firma ära 1,6 miljardit eurot sularaha ja võttis 2,2 miljardit eurot uut laenu.
Peugeot on eurokriisis eriti haavatav, kuna sõltub müügi osas suuresti Prantsusmaast, Itaaliast ja Hispaaniast. Samas on loiu turu ja intensiivse konkurentsi tõttu löögi all kõikide autotööstuse massitootjate kasumid.
Copyright The Financial Times Limited 2012