Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

PRFoods kaotas käibes, aga näeb tänavu taastumist

Copy
PRFoodsi juhatuse liige Indrek Kasela.
PRFoodsi juhatuse liige Indrek Kasela. Foto: Maanus Masing/Saarte Hääl

PRFoods avaldas lõppenud kvartali müügiandmed – värske kala segmendi järsu kukkumise tõttu tabas ettevõtet tugev käibelangus. Nüüd tehakse panus firma ümberkorraldamisele.

PRFoods teatas börsile, et 2021/2022. aasta teise kvartali (ehk lõppenud neljanda kvartali) auditeerimata esialgne konsolideeritud käive oli 14,9 miljonit eurot, vähenedes eelmise aasta sama perioodiga võrreldes 12,5 protsenti.

Iseäranis järsult vähenes värske kala ja kalafilee toodete müük – 38,4 protsenti. Riikide lõikes oli rahaline kaotus suurim Soomes, kasv aga tugevaim Lätis. Seevastu suurenes suitsutatud toodete müük 4,4 protsenti ning suitsutatud kala segment moodustab PRFoodsi portfellis üle poole.

Kulude kokkutõmbamine Soomes

PRFoodsi juht Indrek Kasela ütles, et teise kvartali ja kuue kuu käivet mõjutas enim otsus lõpetada Kokkola tehase tegevus ning sellega seotud värske kala müük Soomes nii jaekettidele kui ka hulgimüügis. Põhjus: kuigi värske kala müük on mahukas, on sealt saadav marginaal madal. Pealegi oli värske kala müük Soomes kahjumlik tegevus.

«Värske kala vahendus ja töötlemine, millest suurema osa moodustab lõhe, liigub 2022 algusest Eestisse ning sellega seoses näeme kulude kokkuhoidu ca 3 miljonit eurot aastas Soomes. Tehase sulgemisega seotud perioodil vähenes ajutiselt ka lõhe müük kogu grupi vaates. Nagu oleme ka öelnud, siis tehase sulgemise tagajärjel väheneb Soome vahenduskäive ca 10 miljoni euro võrra aastas, kuid eeldame, et seda korvab meie oma kala müük ning müügi taastamine Balti riikides,» ütles Kasela.

«Edaspidi keskendume omakasvatatud kala müügile, oma kala müügis on ajalooliselt brutokasum olnud umbes 30 protsenti võrreldes 3–5 protsendiga lõhe vahendusmüügi puhul. Värske lõhe müük ja töötlemine jätkub 2022. aastast Eestis meie Saaremaa tehases,» rõhutas Kasela.

«Positiivne on näha, et meie omatoodangu mahud on kasvanud, ehk siis suitsutatud kalatooted, seda nii teise kvartali kui kuue kuu tulemuste baasil. Me oleme saavutanud kasumlikkuse meie Eesti ja Soome tehastes alates oktoobrist, kuna oleme taas fokuseerinud tegevuse suurema lisandväärtusega toodetele. Seoses tehase sulgemisega on novembris ja detsembris ühekordsed kulud, mis mõjutavad teise kvartali tulemusi,» selgitas Kasela.

Loodetakse tõusu toitlustusäris

Kasela nentis, et võrreldes eelmise aastaga on tänavu näha HoReCa (restoranid, toitlustusäri) kiiret taastumist. «Samas oleme palju ettevaatlikumad sisenedes taas samale turule, seda nii madala kasumlikkuse kui sektori heitlikkuse tõttu,» möönis Kasela.

Ta tõi välja, et  2021 lõpus oli näha sisendhindade ja müügihindade tõusu ning 2022 alguseks on juba kinnitatud märkimisväärsed hinnatõusud. Ta prognoosis ühtlast hinnatõusu kogu 2022. aastaks, mida põhjustab taastunud nõudlus ja sisendhinnad.

«Kokkuvõtvalt on selge, et töötlevad tööstused on koroonas kaotanud ja kalakasvatused võitnud,» ütles Kasela. «Seda näeme ka enda grupis, kus kalakasvastus teeb rekordilisi tulemusi, samas on töötlemine tingituna just suurest private label-toodete osakaalust Soome turul olnud kogu koroonaperioodi kahjumis, nii nagu ka peaaegu kõik teised Soome töötlevad tööstused. Sestap oleme võtnud suuna kalakasvatusele ning töötlev tööstus jääb teenindama oma kasvatusi.»

Tagasi üles