Toyota lõpetas General Motorsi 90 aastat kestnud hegemoonia

Toimetas Carl-Robert Puhm
Copy
USA enimmüüdud automark oli 2021. aastal Toyota.
USA enimmüüdud automark oli 2021. aastal Toyota. Foto: Tannen Maury/Scanpix

Jaapani autotootja Toyota tõukas USA automüügi edetabeli tipust seal 90 aastat valitsenud General Motorsi (GM).

Toyota, kes on aastakümneid töötanud selle nimel, et suurendada oma kohalolekut USAs, müüs Ühendriikides 2021. aastal 2,3 miljonit sõidukit, mis oli GMist ligikaudu 114 000 masina võrra enam, vahendab Wall Street Journal. Seejuures kasvasid Toyota müüginumbrid USAs eelmise aastaga võrreldes umbes 10 protsenti, teatas ettevõte teisipäeval.

GM raporteeris seevastu, et 2021. aastal langes nende müük peaaegu 13 protsenti (2,2 miljoni sõidukini), kuna kiibipuudus mõjutas ettevõtte tootmist ning jättis edasimüüjatele vähem sõidukeid.

Kaubandusväljaande Automotive News andmetel oli GM olnud USA turuliider alates 1931. aastast.

Toyota edule aitas kaasa kiibivaru

Toyota esikohale tõusmisel mängib keskset rolli ettevõte otsus varuda aegsasti kiipe. Ajal, mil konkurendid koroonakriisi alguses tootmist kokku tõmbasid, panustas Toyota pigem turu kiirele taastumisele. Otsuse tulemusena oldi kriisist väljudes rivaalidest paremas seisus ning globaalsest kiibipuudusest vähem mõjutatud, kirjutab WSJ.

Toyota juhid tunnistavad ka ise, et neil on õnnestunud tarneprobleemidega paremini toime tulla. «Jah, me edestasime General Motorsit müüginumbrites,» ütles Toyota Põhja-Ameerika üksuse asepresident Jack Hollis ajakirjanikele. «Kuid oleme otsekohesed – see ei ole eesmärk omaette ja me ei pea seda püsivaks nähtuseks,» lisas ta. 

General Motorsi Põhja-Ameerika osakonna president Steve Carlisle lubas järgmisel aastal müüki suurendada ning turuliidri positsiooni tagasi võita. «2022. aastal kavatseme oma müügi ja osakaalu kasvatamiseks ära kasutada tugevat majandust ja eeldatavalt paremaid pooljuhtide tarneid,» ütles ta teisipäeval avaldatud teates.

Kuigi kiibipuudus peaks lähikuudel järk-järgult leevenema, näevad analüütikud ka alanud aastalt pigem vaiksena. Tootjad on öelnud, et edasimüüjate varude oluliseks täiendamiseks võib kuluda terve aasta, mis tõenäoliselt jääb oluliseks müüki pärssivaks teguriks.

Edmunds.com prognoosib, et USA automüük ulatub 2022. aastal 15,2 miljoni sõidukini, mis oleks mullusest veidi parem tulemus. RBC Capitali analüütikud on optimistlikumad, märkides prognoositavaks kogusummaks ligikaudu 15,8 miljonit.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles