Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Autoliisingu maht lõi tänavu rekordi

Copy
Autoliisinguturg kasvas plahvatuslikult.
Autoliisinguturg kasvas plahvatuslikult. Foto: MATTHEW CHILDS

Tänavune autoliisingumaht on rekordiline ja ületab ka eelmise majanduskriisi eelset parimat müügiaastat 2007, kui sõidukite finantseerimise maht oli 551 miljonit eurot.

Kui 2020. aasta 10 esimese kuu sõidukite liisingfinantseerimise maht oli Eestis 444 miljonit eurot, siis 2021. aasta 10 esimese kuu maht oli juba 616 miljonit eurot ehk kasv oli enam kui 39 protsenti.

Coop Panga liisingu juhi Martin Ilvese sõnul tekkis lõppeval aastal üllatavalt paljudel inimestel väga suur soov endale sõiduk soetada, mis koos mitme teise põhjusega tõstis nii uute kui kasutatud sõiduautode hinda ja põhjustas Eesti taasiseseisvumise järel seni nägemata defitsiidi.

«Kui enne koroonapandeemia algust oli tavapärane, et iga autoostja, kelle soovid polnud liiga erilised, leidis salongist endale sobiva sõiduki ja vuras sellega juba paari päeva pärast uhkelt ringi, siis täna mõõdetakse paljude markide ja mudelite ooteaega kuudes, kui mitte aastates,» rääkis Ilves.

Tema sõnul ei ole näha, et olukord lähikuudel või isegi poolaastal muutuks. Seega tuleks kõigil, kes praegu endale uut autot plaanivad soetada, valmistuda pikaajaliseks ootamiseks, sest tehastel on endiselt tarneraskused.

Sarnased arengud ei iseloomusta mitte ainult Eestit, vaid sõiduautode turgu Euroopa Liidus tervikuna. Mitmel suurel Euroopa turul on esmaste registreerimiste arv 2021. aastal langenud isegi kuni mitukümmend protsenti.

2021. aasta uute autode turgu iseloomustavad ka rohkem või vähem tõusnud hinnad. Kui autode kättesaadavus paraneb, siis hinnatõus kindlasti pidurdub, kuid üldine inflatsioon olulist hinnalangust prognoosida ei luba.

Uute autode kehv kättesaadavus ja kallimad hinnad tõstsid liisitavate autode seas märgatavalt kasutatud masinate osakaalu.

«Suur nõudlus kasvatas vähekasutatud autode hinnad kohati uutega samale tasemele,» rääkis Ilves. «Kui uute sõidukite kättesaadavus paraneb, siis tõenäoliselt tuleb kasutatud autode hindades teatud korrektsioon, kuid sinnani võib minna veel üsna kaua aega.»

Autode nappus sundis ostjat kiiresti otsustama ja tegutsema. Sarnaselt olukorraga eluasemelaenude turul, kus nõudlus ületab pakkumist ja jäme ots on müüjate käes, sai ka soovitud sõiduki see, kes suutis raha kiiremini üle kanda või liisingust kiirema otsuse ette näidata. Seetõttu olid mõnevõrra paremas olukorras väiksemate ja paindlike liisingufirmade kliendid. Positiivse nähtusena klientide jaoks langesid tänavu, võrreldes eelmise aastaga, tänu suuremale konkurentsile sõidukiliisingu intressimäärad.

Populaarsemate markidena domineerisid endiselt Škoda ja Toyota. Elektriautod moodustavad Eestis endiselt suhteliselt marginaalse osa, ehkki protsendiliselt on elektrisõidukite populaarsuse kasv olnud tohutu: kui näiteks 2012. aastal oli Eestis liisingus vaid 8 elektriautot, siis 2021. aastal on neid liisingus juba 900.

Paremini on rahvas omaks võtnud hübriidautod. Praegu Eestis sõitvast umbes 920 000 arvel olevast sõidukist 97 protsenti liigub diisli ja bensiinimootoriga, mis annab piisava alusel arvata, et nende hind lähiaastatel eriti ei lange.

Tagasi üles