Utilitas saab rohevesiniku kasutuselevõtuks 5 miljonit eurot toetust

PM Majandus
Copy
Andrus Treieri sõnul on pilootprojekt vajalik, et täpsemalt mõtestada, kus ja millist toetust on vaja, et vesinikutehnoloogia muutuks majanduslikult mõttekaks ning jõuaks laiema kasutuseni.
Andrus Treieri sõnul on pilootprojekt vajalik, et täpsemalt mõtestada, kus ja millist toetust on vaja, et vesinikutehnoloogia muutuks majanduslikult mõttekaks ning jõuaks laiema kasutuseni. Foto: Aron Urb

Utilitas saab keskkonnainvesteeringute keskuselt ja kajandus- ja kommunikatsiooniministeeriumilt viis miljonit eurot rohevesiniku tervikahela rajamise toetuseks. Rohevesinik võetakse kasutusele taksonduses ja projekt peab olema valmis 2024. aasta novembri lõpuks.

Majandus- ja taristuministri Taavi Aasa sõnul peab kliimaneutraalse majandusmudeli loomiseks võtma kasutusele uusi tehnoloogiaid, mis sobivad meie energiasüsteemi.

«Vesiniku tootmine ja kasutamine on Eesti tingimustes veel üsna uus suund, kuid näeme potentsiaali selle kasutamisel energiakandja ja -salvestina sektorites, mille puhul on kasvuhoonegaaside heidet keerulisem vähendada,» ütles Aas. «Seejuures on oluline tulevikku vaatavalt silmas pidada, et me kasutaksime vesiniku tootmiseks vaid taastuvenergiat, et keskkonnajalajälg oleks väikseim.»

KIKi juhataja Andrus Treieri sõnul on vesinikutehnoloogiate kasutuselevõtt üheks lahenduseks, mis võimaldab parandada nii meie elu- ja looduskeskkonda kui ka tugevdada majanduse konkurentsivõimet.

«Praegu on puhta vesiniku tootmine veel vähe levinud ning oluliselt kallim, kui me seda sooviksime, sest vastavaid seadmeid toodavad vähesed ettevõtted. Just seetõttu tegi riik esmalt pilootprojekti taotlusvooru, et saaks täpsemalt mõtestada, kus ja millist toetust on vaja, et uudne tehnoloogia muutuks majanduslikult mõttekaks ning jõuaks tempokalt laiema kasutuseni,» rääkis Treier.

Toetuse abil rajab Utilitas koos partneriga UG Investments Tallinnasse rohevesiniku tootmisüksuse, tarnetaristu ja rohevesinikku tarbiva taksopargi. 2026. aasta lõpuks elluviidava projekti tulemusena väheneb iga-aastane kasvuhoonegaaside heitkogus üle 1000 tonni CO2 ekvivalenti ja rohevesiniku aastane tootmismaht, mida hakatakse kasutama ühistranspordis, on üle 30 tonni.

KIKi projektikoordinaatori Tiiu Noormaa sõnul tunnistati teised taotlused samuti toetuse andmise tingimustele vastavaks, kuid vooru eelarvest sai rahastada vaid enim hindepunkte saanud taotluse.

«Praegu valmistame koos MKMiga ette uut rohelise vesiniku tervikahelate toetusmeedet. Seekord on toetatavateks valdkondadeks transpordisektor laiemalt ja rohevesiniku kasutamine keemiatööstuse lähteainena. Taotlusvoor avaneb 2023. aasta alguses ning eelarve on 50 miljonit eurot,» lisas ta.

Ühistranspordis rohevesiniku kasutuselevõtu toetusraha jagatakse heitmekaubanduse kauplemissüsteemi vahenditest. Toetusmeetme töötas välja majandus- ja kommunikatsiooniministeerium koos KIKiga.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles