Portugal võib tuleval aastal kiita heaks liitiumi kaevandamise, mis võib vähendada Euroopa sõltuvust võõrastest allikatest mandri autotööstusele olulise aine hankimisel.
Euroopa võib lähiaastatel saada oma enda liitiumitööstuse ja -kaevanduse (1)
Portugalil arvatakse olevat Euroopa suurimad liitiumireservid. Liitiumist on saanud nikli ja koobalti kõrval hinnaline tooraine, kuivõrd see on vajalik muu hulgas ka elektriautode akude tootmiseks.
Nõudlus liitiumi järele on hüppeliselt kasvanud, kuna autotootjad on minemas üle madala emissiooniga sõidukite tootmisele ja valitsused tahavad fossiilkütustega sõidukitest kliimamuutuse pidurdamiseks vabaneda.
Portugali keskkonnaamet otsustab riigi põhjaossa kavandatava suure liitiumikaevanduse heakskiitmise üle tuleva aasta algul.
Suurem osa maailma liitiumist kaevandatakse Austraalias ja Lõuna-Ameerikas, samas kui tarneahelas on võimupositsioonil Hiina, mida lääneriigid peavad enda rivaaliks.
Hiina kontrollib maailma liitiumitoodangust üle 40 protsendi ja pea 60 protsenti selle rafineerimisvõimekusest.
See võib aga muutuda, kui Portugali naftafirma Galp Energia ja Rootsi akutootja Northvolti hiljutine lepe vilja kannab.
Kaks firmat sõlmisid sel kuul leppe rajada Portugali põhjaossa Euroopa ühe suurema liitiumi rafineerimistehase.
Hinnanguliselt 700 miljonit eurot maksev tehase suudaks töödelda piisavalt maaki, et varustada umbes 700 000 elektriautot aastas aastaks 2026.
Galp ja Northvolt kavatsevad hankida liitiumi aga Briti kaevandusfirmalt Savannah, millele kuulub Portugali kirdeosas üks Lääne-Euroopa suuremaid liitiumimaardlaid, kuid mis peab kaevandamiseks luba ootama.
Savannah teatel on maardlas piisavalt liitiumi 600 000 elektriauto jaoks aastas kümneks aastaks.