Majandus- ja taristuminister Taavi Aasa sõnul on tasuta ühistransport tulnud, et jääda ning riik läheb edasi ühistranspordi optimeerimisega, et mitte maksumaksja raha asjatult raisata.
Aas: tasuta ühistransport ei kao kuhugi (1)
Aas kohtus esmaspäeval ühistranspordikeskuste esindajatega, et leida võimalusi, kuidas tagada inimestele vähemalt head liikumisvõimalused 2022. aastal.
«Tasuta ühistranspordi tulekuga on riik suurendanud ühistranspordi rahastamist ligi poole võrra, seda eelkõige uute bussiliinide loomise tõtu. Oleme üle veerandi võrra uusi bussiliine juurde loonud, samal ajal vähendanud survet reisija rahakotile,» ütles Aas pressiteates.
«Jõudsalt laienenud liinivõrku saab kindlasti optimeerida ning ühistranspordikeskused peaksid tühjade liinide asemel pakkuma nõudetransporti. Tasuta ühistransport on tulnud, et jääda, aga see ei tähenda, et võime käitada maksumaksja kulul tühjasid bussiliine,» lisas ta.
Keskelt läbi 5 protsenti kõikidest maakonnaliinidest on andmete järgi hetkel tühisõidud, kus oleks Aasa sõnul mõistlikum ja odavam pakkuda ühistranspordikeskustel nõudetranspordi teenust.
Näiteks selle aasta novembris oli ühes ühistranspordikeskuses liin, kus igal väljumisel oli 0,27 sõitjat ehk igal neljandal väljumisel sõitis bussiga 1 inimene, teistel kordadel sõitis buss tühjalt. Üle Eesti oli novembris kokku üle 6000 väljumise, kus ei olnud bussis mitte ühtegi sõitjat.
Ühistranspordikeskused taotlesid järgmiseks aastaks 54,2 miljonit eurot toetust bussitranspordile. Esialgselt oli riigieelarves ettenähtud summa bussitranspordile 50,2 miljonit eurot.
Kuna ühistranspordikeskustel rahaline soov 2022. aastaks oli suurem kui riigieelarve võimaldas, oli transpordiameti ettepanek vaadata korraldajatel üle enda kavandatud liinimaht, et katta kuluindeksite tõusu ja riigieelarve toetuse summa vahe.
Kuluindeksite tõus, mis sisaldub bussiveo avaliku teenindamise lepingutes ja koosneb kütuse, palga ja tarbijahinnaindeksi muutustest, on tõusnud kokku keskmiselt 9 protsenti, sealhulgas kütus 17,5 protsenti.
Puudujäägi osaliseks katmiseks leidis ministeerium juurde 2,5 miljonit eurot. «Alles jäänud puudujäägi katmiseks tuleks vaadata ühistranspordikeskustel üle liinivõrk, luua mõnele kaugliinile piletihind ning võimalusel kaasata kohalikke omavalitsusi panustama enda elanike liikumisvõimalustesse,» märkis Aas.
«Tasuta ühistranspordi tulekuga hakkasid reisijad rohkem bussiga sõitma ning saime piduri peale reisijate vähenemisele. Järgmiseks väljakutseks on muuta ühistransport atraktiivseks nende seas, kes seni pole bussi tulnud,» ütles minister.