Päevatoimetaja:
Sander Silm

KÜTUSTE HINNA VÕRDLUS Tallinnast Tartusse võib sõita 3 või 25 euro eest (31)

Copy
Elektriautode laadimine Tikupoisi juures.
Elektriautode laadimine Tikupoisi juures. Foto: Dmitri Kotjuh

See, kui kalliks läheb sõit Tallinnast Tartusse, sõltub nii ilmast, mootorist kui ka kütusest. Kurb tõsiasi on, et kõik kütused on läinud kallimaks. Nii tasub lähemalt uurida, kuidas oleks seda otsa kõige soodsam sõita.

Veel aasta tagasi tundus, et kõige soodsam ja kindlam on sõita gaasiga, sest selle hind oli diislikütuse ja bensiiniga võrreldes väga soodne. Emeriitprofessor Mihkel Naams arvas aga, et tulevikus kasutavad autod elektrit ning ka tuumajaamast pole meil pikema aja peale pääsu. «Gaasist ei tasuks rääkida. Ma vaatan ammu elektriautosid,» tõdes ta.

Vaatamata kõrgele elektrihinnale on elektriauto ka praegu üks soodsamaid variante. Kõik sõltub muidugi, millist elektripaketti kasutada ning kus ja millal laadida. Asjal on muidugi oma nõrkused. Neid autosid ei soovita maanteesõiduks isegi mitte müüjad, kes on oma sõiduvahendid Auto24.ee lehele üles pannud. (Au ja kiitus neile aususe eest!)

Kõige kallim sõiduriist on meie kiires ülevaates ablas bensiiniauto. Näiteks Nissan X-Trail kulutab 100 kilomeetri peale 9 liitrit bensiini. Sõit Tallinnast Tartusse maksaks selle autoga 25 eurot, kuna täna on bensiini hind tanklates umbes 1,52 eurot. 

Suur ja purakas Dodge Durango Citadel võtab 100 kilomeetri peale 13 liitrit naftast toodetava autogaasi LPGd. Olerexist ja Alexelast saab seda hinnaga 0,85 eurot liiter ning kogu sõit maksaks seega 20 eurot

Volkswagen Passat, mis kasutab surugaasi ehk CNGd võtab auto müüja kinnitusel 6 kilo kütust 100 kilomeetri kohta. CNG hind on aastaga kõvasti tõusnud. Veel aasta tagasi maksis CNG-gaas tarbijale vähem kui 90 senti kilo ja võrreldes bensiini või diislikütusega sai sõita poolmuidu. Täna maksab selle kütuse kilo Alexelas koguni 1,9 eurot ning sõit Tallinnast Tartusse maksaks seega 20 eurot

Diislikütusega sõitva BMW X5 puhul läheks sõit Tallinnast Tartusse maksma 19 eurot. Seda eeldusel, et 100 kilomeetri peale kulub umbes 8 liitrit kütust, mille liiter maksab täna keskeltläbi 1,32 eurot. 

Skoda Superb võtab maanteel 6 liitrit bensiini 100 kilomeetri kohta. Täna maksab liiter bensiini 1,52 eurot. Tallinnast Tartusse sõites kuluks ära 17 eurot.

Opel Mokka e Executive Electric kulutab 100 kilomeetri läbimiseks suvel 20 ja talvel 30 kilovatt-tundi elektrienergiat. Suvel võib see auto sõita Tallinnast Tartusse ja tagasi ka, aga teine ots on juba üsna suur närvikõdi. «Kui on külmemad ilmad, siis Tikupoisi juures on palju elektriautosid juhtme otsas,» kirjeldas auto müüja olukorda Tallinna-Tartu maanteel. Tanklas maksab elektriauto laadimine 0,24 eurot kilovatt-tunni eest. Sellise hinna juures maksaks sõit Tallinnast Tartusse 13 eurot.

Tänase seisuga maksis diislikütus 1,3 eurot liiter. See tähendab, et keskmise Škoda Octaviaga, mis võtab 100 kilomeetri kohta umbes 5 liitrit diislikütust, tuleks Tallinnast Tartusse sõites välja käia umbes 12 eurot.

Sama kallis oleks ka sõit Mercedes-Benz Cga, mis võib kütusega kasutada ka LPGd. Selle kütuse hind on 0,85 senti liiter ning auto kasutab keskmiselt 100 kilomeetri läbimiseks 8 liitrit kütust. 

Rongipileti hind on samas suurusjärgus. Ekspressrongis saab sõita 11,48 eest. Veidi rohkem kui 2 tunniga sihtpunkti jõudva tavalise rongiga tuleb välja käia 9 eurot ja 18 senti. 

Elektriautodest on auto24. lehel pakkuda veel Honda e Advance. Müüja sõnul on tegemist aga pigem linnaautoga. «Pärnusse sõidab ära, aga Tartuga lähevad närvid läbi, eriti talvel,» kirjeldas ta asja. 100 kilomeetri läbimiseks on auto seni ära kasutanud umbes 2 euro jagu elektrit ehk siis umbes 15 kilovatt-tundi. Tartusse jõuaks Tallinnast sellisel juhul 3 euro ja 60 sendiga. Ühegi teise kütusega ei saaks nii heast hinnast unistada. Külma ilmaga aga ei pruugi sellega Tartusse kohale jõuda.

Tagasi üles