Mis siis tulevikus muutub?
Omandamistehingute puhul on küllaltki tavaline, et tehingu lõpuleviimine eeldab paljude eeltingimuste täitmist. Paljudes ELi riikides kuulub võimalike eeltingimuste nimistusse ka välisinvesteeringu luba. Kas sektoripõhine või laiema ulatusega välismaiste otseinvesteeringute taustauuringu mehhanism on tegelikult juba praegu kasutusel tervelt 18 ELi liikmesriigis. Nüüd on lisandumas siia nimekirja ka Eesti.
Oluline on, et välisinvesteeringu sõelumist Eestis ei pruugi käivitada sugugi suur tehing, kuna taustauuringukohustuse alla lähevad ka vähemusosaluste omandamised (kõik vähemalt 10 protsendi suurused osalused või sellest tulenevad õigused). Lisaks sellele, et välisinvesteeringu sõelumine ei eelda ilmtingimata enamusosaluse omandamist, ei ole oluline ka omandaja poolt mingite finantslävendite ületamine. Osalust omandaval isikul ei pea olema Eestiga mingit eelnevat seost, st välisinvestori tasutakontrolli päästikuks on üksnes sihtettevõtja vastamine teatud tunnustele. Hõlmatud võivad olla isegi sellised tehingud, mis toimivad väljaspool Eestit, juhul, kui tehing toob kaasa muudatuse (sh kaudse) taustakontrolli kohustusega hõlmatud ettevõtja omandistruktuuris.
Taustauuringute mõju ELi tehingute turul illustreerivad järgmised statistilised andmed, mille Euroopa Komisjon on kokku pannud liikmesriikidest kogutud andmete abil.
ELis tervikuna esitati näiteks eelmisel aastal (2020) taustauuringuks ligi 1800 investeeringut, millest 20 protsenti läbis põhjalikuma kontrolli (80 protsendil juhtudest piirdus taustakontroll esitatud dokumentidega tutvumisega). Põhjalikumalt menetletud investeeringutest 91 protsenti kiideti heaks, kusjuures enamik neist ilma tingimusteta (79 protsenti), kuigi küllaltki märgatav osa sisaldas ka leevendusmeetmeid (12 protsenti). Suhteliselt väike osa (2 protsenti) investeeringutest keelati ära ja 7 protsenti taustauuringutest katkestati teadmata põhjustel (eeldatavasti seoses taotluse tagasivõtmisega taotleja poolt).