Vaadates, kui hoogsalt investorid avalikel aktsiapakkumistel osalevad, tärkas ka minus väike spekulant. Tagantjärgi on kahjugi, et Hepsori IPOs ei osalenud, sest see aktsia tundus kallis. Spekulatiivse maania ajal ei peaks vist üldse suhtarve vaatama, aga mingil hetkel võib see kalliks maksma minna.
INVESTOR MARI ⟩ Minus tärkas spekulandihing, osalen kahel IPO-l
Praegu on käimas kolm aktsiapakkumist – TextMagic, Hagen Bikes ja OA Coffee.
Vaba raha on kontol palju, 7000 euro jagu, kuid osalen tehnoloogiafirma Textmagic pakkumisel ja Hagen Bikesi omal väikeste summadega, kuna need ettevõtted on varajases staadiumis.
Kõhklusi on väga palju, kuid pakkumiste väiksus ja investorite ahnus likviidsusuputuse ajal pani mind tegutsema.
Vahest enam arenenud on TextMagic, kes pakub SMS-turunduse teenuseid. Samas on ettevõttega seoses palju küsimärke. Kohati tundub, et oleme tagasi internetibuumis, kus ettevõtted mõõdavad oma edu igasugu oma mõõdikutega, kui investoritele pole traditsioonilisi pakkuda. Kunagi oli selleks klikkide või kasutajate arv või õigemini nende kasv. Ettevaatlikuks teeb see, et ettevõte ei räägi puhaskasumist-kahjumist.
Kõigil kolmel ettevõttel on ühisjooneks agressiivsed tulevikuprognoosid, kus käibed peaks kerkima nagu pärmitaigen. Ja erinevatel aegadel peaksid ettevõtted ka kasumisse jõudma ja neid võimsalt kasvatama. Sisuliselt on tegemist idufirmadega. Kas suured plaanid ka realiseeruvad ja asutajatel on võimekus päriselt müüki kasvatada ja ettevõtteid suuremaks juhtida, see on kõigi puhul suur küsimärk.
Hagen Bikesil on ilus visioon rikastest Lääne-Euroopa riikidest, kus jalgratastega liikumine on moes. Seetõttu võiks Saksamaal, Prantsusmaal, Hollandis ja miks mitte ka Taanis elektriliste kastiratastel olla tulevikku. Isegi kui osades riikides toetatakse elektrirataste soetamist, siis millised on Hagen Bikesi võimalused sellel turul märkimisväärseltki end nähtavaks teha ja rebida tükk kasvavast turust? Ettevõtte ärimudelis on kohalike müügiesindajate kasutamine, kelle juures kunde saab rattaga tutvuda. Seega oleneb müügikasv suuresti müügiesindajate heast tööst. Loota võib, aga mingit alust selles kindel olla ei ole.
Hagen Bikes on alles võtnud töötajad palgale, mis on järsult kasvatanud ettevõtte kulusid. Hagen Bikes on palju varajasemas staadiumis ettevõte kui TextMagic, kellel on kunded olemas ja jalg turgudel maas.
Varases staadiumis ettevõtteid on raske hinnata. Kuna ka tulevikuprognooside täitmine on ebaselge, ostsin aktsiaid vaid näpuotsaga. Investeeringuks seda ei nimetaks, pigem lühiajaliseks spekulatsiooniks. Kuna pakkumiste maht on väike ja arvatavasti pole investorite riskiisu ja ahnus kadunud, võib arvata, et ettevõtted ka IPOdest raha saavad. Kas keerulisemates turuoludes oleks lugu sama, pole sugugi nii kindel.
Miks siis märkida? Ettevõtete pakkumine on nii pisike (TextMagicul 2,5 miljonit, Hagenil pool), et praegust börsieufooriat arvestades on lootust, et pakkumised märgitakse täis ja minusugune spekulant paneb tõusu pealt kasumiprotsendi taskusse. Muidugi võib juhtuda, et need IPOd tulevad teistsugused, sest rahvas peab nüüd detsembrikuu elektriarvete jaoks raha kõrvale panema...
Märkisin neljapäeval 60 TextMagicu aktsiat hinnaga viis eurot, mis koos teenustasuga tegi rahapaigutuse suuruseks 303 eurot. Sama sai tehtud Hagen Bikesiga, mida sai 2,64-eurose hinnaga märgitud 114 aktsiat kogukuluga 303,96 eurot. Kummagi märkimise puhul tuli LHV-le kolmekas välja käia - isegi naljategemine pole tänapäeval tasuta.