Meremõrv Mauritiusel: kokk pussitas kaptenit sigarettide pärast 45 korda

Jaano Martin Ots
, toimetaja
Copy
India ookeani lääneosas asuv Mauritiuse saar koos arvukate naabersaartega on oluline peatuspaik mereteel Indiast, Hiinast ja teistest Aasia riikidest ümber Lõuna-Aafrika Atlandi ookeanile ning sealtkaudu Euroopasse ja Ameerikasse Foto: Laura MOROSOLI / AFP
India ookeani lääneosas asuv Mauritiuse saar koos arvukate naabersaartega on oluline peatuspaik mereteel Indiast, Hiinast ja teistest Aasia riikidest ümber Lõuna-Aafrika Atlandi ookeanile ning sealtkaudu Euroopasse ja Ameerikasse Foto: Laura MOROSOLI / AFP Foto: LAURA MOROSOLI

Eile sai teatavaks, et Mauritiusele kuuluvate Cargados Carajose saarte lähistel pussitas laeva kokk kapteni surnuks ning Mauritiuse politsei vahistas Port Louisis kahtlustatava, teatas portaali GCaptain Mauritiuse allikas.

Eelmisel esmaspäeval vahistas Mauritiuse politsei Bangladeshi lipu all sõitva puistlastilaeva Meghna Liberty filipiinlasest peakoka, süüdistades teda laeva samuti filipiinlasest kapteni tapmises. Kokk pussitas kaptenit kööginoaga 45 korda rindkeresse ja kaela. Mõrv toimus 20. novembri hilisõhtul India ookeani saareriigist Mauritiusest 430 kilomeetri kaugusel kirdes asuva saarestiku Saint-Brandoni ehk Cargados Carajose ranniku lähedal.

Lõuna-Aafrika Vabariigist Saldanha sadamast väljunud 55 907-tonnine laev koos 20 filipiini päritolu meeskonnaliikmega oli teel Indiasse Haldiasse. Laeva peakokk Alfred Kenneth Calopez Banghanoy tappis kapteni Baquillos Solante viimase kajutis. Ta tunnistas oma teo paar tundi hiljem meeskonnakaaslastele üles, öeldes: «See on tehtud». Meeskonnaliikmed informeerisid pärast kapteni surnukeha avastamist laevaomanikku, kohalik laevaagent teatas mõrvast politseile.

Pärast Covid-19 reeglitest tulenevat tervisekontrolli kuulati üle ka teised laevameeskonna liikmed. Esimene tüürimees rääkis, et pidi kapteni kajuti ukse ketaslõikuriga lahti lõikama, et sinna siseneda. Ta andis uurijatele üle ka kuriteopaigast mobiiltelefoniga tehtud video. Peakoka sõnul süüdistas ta kaptenit selles, et kapten ei andnud talle ette nähtud kogust sigarette ja sundis teda liiga palju töötama, teatab allikas. Kokk ja kapten olid laeval tülitsenud juba alates 11. novembrist.

Mauritiuse vetes on laevaperede omavahelised suhted surmavalt sassi läinud varemgi. Meghna Liberty uus kapten ja kokk peavad enne kui laev saab Port Louisist lahkumisloa, Mauritiuse politseiga põhjalikult vestlema. Põhjuseks on eelmise saareriigi vetes toimunud tapmisjuhtumi uurimine. Vaid kümme kuud varem tuli Mauritiuse politsei mõrvarühmal uurida seitsme indoneesia meremehe väidetavat veresauna Port-Louis' reidil. Taiwani traaleri Weifa kuus meekonnaliiget ning üks nende kaasmaalane, kes töötas Taiwani traaleril Eehai, kadusid ööl vastu reedet, 26. veebruari. Esimese traaleri vietnamlasest kapten teatas oma meeste kadumisest alles reedel, 12. märtsil.

Kaks traalerit pidid karantiini tõttu Port-Louisi sissepääsu juurde jääma. Merel läbi viidud läbiotsimised ei andnud tulemusi, mistõttu surnukehade, mõrvatõendite ja ülestunnistuste puudumisel tuleks juhtumit käsitleda kui lihtsat kadumist ja ülejäänud meeskonnaliikmed vabastada. Kohtueksperdid käivitasid küll Weifale BlueStari protsessi, et tuvastada võimalikud verejäljed, kuid paat oli juba mereveega pestud.

Seda tüüpi kuritegevus ei ole piirkonnas uus. 20. veebruaril 2019 tappis filipiinlasest meremees Taiwani traaleril Weng Peng Mauritiusest 1500 meremiili kaugusel kaks oma kaaslast ja sundis veel kuus inimest – keda kunagi ei leitud – üle parda hüppama. Taiwani rannavalve pidas mehe kinni. 22 aastat tagasi, kui Mauritiuses puhkesid rahutused pärast politsei vahi all olnud laulja Kaya surma, saabus Taiwani traaler Ching Ching nr 12 Port Louisi sadamasse, kusjuures 15 meeskonnaliiget oli kadunud. Selgus, et Chingi kapten Kung Tai-an tappis alkoholijoobes oma erikaliibriga Magnumi käsitulirelvaga kaksteist meremeest. Samuti sundis ta Mauritiusest 600 meremiili kaugusel ookeani hüppama veel kolm inimest. Mauritiuse kohus mõistis ta 20 aastaks vangi, kuid ta saadeti mõne aasta pärast tagasi Taiwani karistust kandma. Mauritiuse uurijad arreteerisid ka traaleri Jiu Yingi kapteni Teng Tung Yu pärast seda, kui ta saabus Port Louisisse pärast kahe meremehe piinamist ja tapmist, kui Taiwani traaler naasis Falklandi saartelt kalapüügilt.

Juulis 2002 peksti traaleri Chi Mani kapten Pan Ming Kuang, tema insenerist vend ja kaks kalurit läbi ning visati Seišellide juures üle parda. Kümme päeva hiljem Port Louisisse saabudes esitati meremeestele Ling Ben Caile ja Liu Chongile süüdistus mõrvas. Kaks aastat hiljem leiti traaleri Bahari Kencana nr 68 Taiwanist pärit kapten Hung Tsau Hui Mauritiuse vetes oma kajutist läbi lõigatud kõriga. Tookord said süüdistuse kaks Hiina meremeest, 28-aastane Zao Kun Lin ja 31-aastane Zao Ming Ku, kelle vastu tunnistasid kaks nende filipiinlasest kolleegi. Nende sõnul oli kahel kahtlusalusel piisavalt motiive, et tappa kapten, ainus pardal olnud taiwanlane.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles