Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Luminor: netikelmide digioskused on kasvanud

Copy
Netikelm.
Netikelm. Foto: Sander Ilvest

Luminori pettuste tõkestamise spetsialisti Veiko Kiige sõnul kasutavad suurte allahindluste ja jõulukinkide varumise aega ära mitte ainult tarbijad, vaid ka petturid, kelle digioskused on pidevalt kasvanud ja kes suudavad teha kiiresti täiesti viisaka väljanägemisega veebilehe või reklaami, mille abil ohvreid püüda.

Loomulikult lubavad sellised leheküljed eriti suuri allahindlusi ja uskumatult soodsana tunduvad pakkumised võivad paljud inimesed sellesse lõksu meelitada. «Alati tasub meeles pidada seda lihtsat tõde, et kui miski tundub liiga hea, et olla tõsi, siis reeglina seda see ka pole,» märkis Kiik pressiteates.

Luminori teatel peab arvestama, et petturid on aina osavamad ning lisaks üsna korraliku väljanägemisega veebilehtedele oskavad nad kopeerida Visa ja Mastercardi silte, lisada oma lehtedele erinevaid turvalisusele viitavaid märke ja nii on võltslehekülgi järjest raskem eristada usaldusväärsetest ostukohtadest. Samuti on suurenenud sotsiaalmeedias levivad pettused, kus inimesi meelitatakse mõne auhinna loosimisega postitusele klikkima, kuid selle taga on pahavara, mis kogub inimeste andmeid.

Andmeõngitsus jätkub sellisel juhul ka hiljem. Nimelt võivad petturid saata inimestele pahavaraga linke kullerfirmade nimel, mis justkui pakuvad võimalust jälgida oma ostu teekonda, kuid tegelik eesmärk on jällegi inimeste isiklikele andmetele ligipääs.

Kiige sõnul tuleb eelkõige olla ohtudest teadlik ja tähelepanelik ning võimaluse korral kasutada ostude sooritamiseks vaid juba tuntud ja usaldusväärseid veebipoode. Ühe enda kaitsmise võimalusena soovitab ta teha näiteks e-poodides ostlemiseks eraldi maksekaart, millel hoida vaid ostuks vajaminev summa – nii on võimaliku pettuse ohvriks langemise korral kahju väiksem kui näiteks terve kuu krediidilimiidi kaotsi minekul. Kui aga äpardus on siiski juhtunud, tuleb sellest kohe teavitada nii oma panka kui politseid.

Tagasi üles