Alexela, Eesti Energia ja Go Group käivitasid koostöös Tartu linnaga vesiniku pilootprojekti, millega oleks võimalik luua Eestis esimene vesiniku terviklik väärtusahel, ning ootavad sellele ka riigi tuge.
Ettevõtjad rajavad koostöös Tartu linnaga vesinikuvõrgustikku
Projekti eesmärk on näidata Eestis rohevesiniku kasutusvõimalusi ühistranspordis. Vesinikuprojekti edukus eeldab aga ettevõtjate panusele lisaks avaliku sektori finantstuge, teatasid osapooled.
«Näitame, et me ei jää ootama, millal vesinikumajandus ükskord tuleb, vaid alustame ise selle ehitamist,» ütles Alexela juhatuse esimees Aivo Adamson.
Ettevõtjate ja Tartu linna koostöö tulemusena on plaanis luua terviklik vesinikuahel − vesiniku tootmise, ladustamise ja tankimiseni. Rohevesinikku hakataks tootma Ida-Virumaal Eesti Energia tuulepargi elektrienergiast elektrolüüsi teel.
«See on esimene samm, et testida kogu vesiniku tervikahela toimimist, kuid meie potentsiaal on palju suurem. Juba praeguste taastuvenergia võimsuste juures suudame toota 10 000 tonni vesinikku aastas, mis katab ära lähema viie aasta vesiniku vajaduse Eestis. Liivi lahe meretuulepark kataks aga kogu Eesti vesiniku vajaduse alates 2030. aastast,» rääkis Eesti Energia juhatuse liige ja arendusteenistuse juht Margus Vals.
Energiaettevõte Alexela omakorda suruks rohevesiniku konteinerisse, samaoodi nagu praegu transpordib biometaani, ning tarniks vesiniku Tartusse, kus mobiilne konteiner ühendataks surugaasitanklaga.
Vesiniku potentsiaaliks peavad neli vesinikuprojektiga seotud osapoolt esmajärgus transpordivaldkonda: vesinikul sõitvad bussid, meri, maanteetransport, lennundus.
Go Goupi tegevjuhi Jüri Etverki sõnul on nii Euroopa Liidu kui Eesti selge ambitsioon suurendada taastuvenergia osakaalu ja vähendada transpordisektori heitkoguseid, mida ettevõtjate ühine vesinikuprojekt ka toetab.
Euroopa Komisjoni liikuvuse ja transpordi peadirektoraadi juhi Henrik Hololei sõnul on idee luua Eestis vesiniku terviklik väärtusahel märkimisväärne kogu Euroopas. «Olen kindel, et roheline vesinik hakkab mängima väga olulist rolli transpordisektori kasvuhoonegaaside vähendamisel ning Eesti võiks olla esimene riik maailmas, mis viib kaubaveo üle rohelisele vesinikule,» lausus ta.
Kui kõik õnnestub ja projekt saab rahastamise, loodetakse vesinikuahel tootmisest, ladustamise ja tankimiseni valmis saada kolme aasta jooksul.