Bolt Drive paigaldab oma 30 autosse pardakaamera, mis salvestab kõike auto ees toimuvat. Nii on lihtsam suuremate ja väiksemate õnnetuste põhjuseid kindlaks teha.
Bolt Drive paneb autodesse kaamerad
Bolt Drive'i suunajuht Lukas Yla rääkis Postimehe Tarbijaportaalile, et tehnoloogiaettevõttena püüavad nad leida uusi viise, kuidas liiklust turvalisemaks muuta.
Kui istuda autosse, kuhu on paigaldatud kaamera, siis esimese hooga salongis midagi teistsugust silma ei hakka, alles lähemalt uurides leiab peegli tagant kaamera üles.
Pardakaameraga üritatakse juhtide käitumist parandada. Suurbritannias on levinud arvamus, et pardakaameraga autos sõidavad juhid turvalisemalt. Bolt otsustas mõne auto puhul testida, kas ja kuidas taoline muutus meie juhte mõjutab.
Salvestab auto nina ees toimuvat
Autojuhid või reisijad Yla kinnitusel oma privaatsuse pärast muretsema ei pea, sest kaamera salvestab ainult auto ees toimuvat ning hommikune kammimata peaga autosõit kuhugi lindile ei jää.
Autodes, kuhu kaamera on paigaldatud, salvestab see kogu aeg. Ka siis, kui sõiduk on pargitud. Kui autoga miskit ohtlikku ei juhtu, siis iga 24 tunni tagant salvestus kustutatakse. Igas autos on andurid, mis teavad, kui kiiresti auto sõidab, kui palju on kütust, kus sõiduk asub ning ka seda, kui tehti äkkpidurdus. «Nende andmete analüüs võimaldab meil klientidele järjest paremat teenust pakkuda,» rääkis Yla.
Kui auto väga järsku pidurdab, kedagi või midagi kriibib või millegagi kokku põrkab, siis saadetakse ettevõttele sellest sündmusest lühike lõik. Salvestis, mis üles laetakse, on päris lühike – 10 sekundit enne ja 10 pärast juhtumit.
Aitab süüst vabastada, aga ka süüd kinnitada
Kui juht pidurdas äkki näiteks teele jooksnud karu tõttu ja libises kraavi, saab pardakaamera abiga lihtsasti välja selgitada selle, mis juhtus. «Kui oled teise autoga kokku põrganud ja pahaaimamatult ennast süüdi tunnistanud, siis saame näidata, et meie juht ei põhjustanud avariid,» tõi Yla näite.
Loomulikult, kui juht ise hooletusest õnnetuse põhjustab, on ka süü eitamine pardakaamera korral tublisti keerulisem.
«Võtame 30 autot ja katsetame mõne kuu. Kui sellel on positiivne mõju ja kliente see ei heiduta, siis lisame kaameraid juurde,» selgitas Yla. Kõikides autodes, kus on töötav pardakaamera, on selle kohta ka teavitus.
Enne kaamerate autodesse panekut küsiti arvamust ka klientidelt. 80 protsenti vastanuist leidis, et see aitab sõitu turvalisemaks muuta. Pooled vastanutest olid veendunud, et see on kokkuvõttes positiivne muutus ning kolmandik oli mures oma privaatsuse pärast.
Vastajad, kes pardakaamerate turvalisusesse ei uskunud, olid veendunud, et õnnetusi põhjustavad ikka inimesed, mitte autod, ning lisaseadmed midagi ei muuda.
Kliendid kaamerat ei pelga
«Küsisime klientidelt, kas nad võtaksid pigem kalli ja ilma kaamerata või odava ja kaameraga auto. Enamik valis odava kaameraga auto. Ka need kliendid, kes ei soovinud autosse kaamerat, vastasid pooltel kordadel, et eelistaksid odavamaid kaameraga autosid,» selgitas Yla klientide eelistusi.
Yla märkis, et tal endal pole jälgimise vastu midagi. Bolt hoiab niigi juba praegu juhtide käitumisel silma peal. Kui keegi on kiirust ületanud, siis saab ta pärast sõidu lõppu selle kohta telefonile teate.
«Proovime klientidega suhelda ja liiklusturvalisust tõsta,» tõdes Yla. Ka trahvi kiiruse ületamise eest peab maksma juht, sest ettevõte ju teab, kes mis autoga sõitis.
Kui aga auto on varastatud või sellega kihutatakse meeletult, siis saab selle distantsilt ka lukku panna. Sõidu ajal ei tohi ettevõte küll autot aeglustada või seisma sundida, aga kui näiteks auto varastanud juht läheb korraks burgerit sööma, siis saab Bolt oma kontorist sõiduki süüte välja lülitada ning kurjami sõidulusti lõpetada.