Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto

Miks maksti kahjumit teeniva Wolti eest 7 miljardit?

Wolti kuller. FOTO: Erakogu

Kullerfirma Wolt ei ole enda 7-aastase eluea jooksul kordagi kasumit teeninud. Ometi ostis USA ettevõte Doordash selle suurema summa eest, kui Microsoft käis 2013. aastal välja Nokia eest. Soome ekspertide hinnangul on see ilmekas näide tarbijatelt kogutavate andmete väärtusest tänapäeva ühiskonnas.

Wolti seitsme miljardi euro suurusele hinnalipikule võib leida mitmeid seletusi. Näiteks hinnatakse kõrgelt ettevõtte võimet vallutada efektiivselt ja väheste kuludega uusi turge. Samuti on esile tõstetud Wolti pakutavat teeninduskogemust kui ka tugevat kaubamärki. Lisaks on investorid märganud, kuidas koroonaperioodil on restoranitoidu tarned üha kasvanud ning valdkond buumib.

Telli Postimehe majandustoimetuse iganädalane uudiste ülevaade e-mailile

Liitu uudiskirjaga

4

Kõik eeltoodud selgitused vastavad kindlasti tõele, kuid peamiseks põhjuseks, miks Doordash oli nõus krõbedat hinda maksma, peetakse siiski andmeid, vahendab Ilta-Sanomat. See on info, mida kullerfirma on seitsme aasta jooksul kogunud nii Soomest kui ka kahekümnest teisest riigist.

Doordashi jaoks on säärased andmed väärtuslikud seetõttu, et varem vaid USAs tegutsenud toidu tellimise ja kohaletoimetamise platvorm soovib laieneda nii Euroopasse kui ka Põhjamaadesse. 

Andmete olulisusele Wolti tehingu juures juhtis Twitteris tähelepanu ka sotsioloog ja Tampere ülikooli teadlane Paul Jonker-Hoffrén.

Helsingi Ülikooli maailmapoliitika lektor Matti Ylönen on samuti kolleegiga ühel meelel. Tema hinnangul võisid tehingu juures olla samuti võtmetähtsusega andmed, mis sisaldavad infot inimeste kulutuste, toitumisharjumuste kui ka populaarsete restoranide kohta.

«Andmed mängivad platvormimajanduses võtmerolli, kuna ettevõtted püüavad endale uusi turuosasid võita. Kogutud andmete abil saab arendada välja üha personaalsemaid ja keerukamaid teenuseid»,ütleb Ylönen.

Platvormimajanduses on andmete osakaal juba olemuslikult väga suur. Kuigi kliendi silmis paistavad suured jagamismajanduse ettevõtted peamiselt erinevate teenuste pakkujate ja vahendajatena, on ettevõtete endi seisukohalt tähtis saada infot kasutajate käitumisest.

Seetõttu nimetavad majandusteadlased platvormifirmade tegevusvaldkonda kahesuunaliseks turuks. Ühest küljest pakuvad nad oma klientidele mitmesuguseid teenuseid. Teisalt müüvad nad kolmandatele ettevõtetele reklaamipinda ning juurdepääsu kasutajatelt kogutud teabele.

Platvormiettevõtete jaoks on sageli reklaamiturg kokkuvõttes isegi olulisem kui kliendilt otse saadud tasu. Näiteks suurem osa Google'i tulust tuleb reklaamipinna ja kasutajateabe teistele ettevõtetele edastamisest. 

Tagasi üles
Back