Külmade ilmade saabudes võivad hakata tühjenema ka lähitoimeseadmete akud ja patareid. Rikkis või tühja akuga seadmed hakkavad segama näiteks autovõtmete ja väravapultide tööd.
Vana termomeeter võib auto võtme tuksi keerata
Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) tuletab külmade ilmade tulekul meelde, et lähitoimeseadmete akusid ja patareisid tuleb aeg-ajalt kontrollida ja vajadusel välja vahetada. Vastasel korral võivad seadmed hakata välja saatma häirivat signaali, mis segab teiste samal sagedusel toimivate seadmete tööd.
Lähitoimeseadmete hulka kuuluvad näiteks auto- ja väravapuldid, garaažiukse puldid, tööstuskraanade juhtpuldid, juhtmevaba nupuga uksekellad, juhtmevaba mõõteelemendiga termomeetrid ning juhtmevabad kodulahendused (aknakatted jne).
Rikkis seade hakkab segama teisi
Iga kuues häireteade on seotud lähitoimeseadmete tööga, kuid iga sellise häire lahendamine on suur töö- ja ajakulu. Seetõttu võib juhtuda, et ei mõnele elutähtsale häirele reageerimine kannatab.
«Enamasti tekitavad probleeme n-ö mahajäetud seadmed. Näiteks on inimene toas oleva termomeetri ammu ära visanud, kuid väljas olev juhtmeta mõõteseade on ikka akna taga või aias puuoksa küljes. Kui selline seade kortermaja aknal häirivat signaali välja hakkab saatma, siis võibki tekkida probleeme maja ees parkivate autode lukustamise ja avamisega. Või segab rikkis seade naabruses olevate väravate ja garaažiuste tööd, autodest rääkimata,» selgitab TTJA sideosakonna sagedushalduse talituse juht Erko Kulu.
Probleeme on esinenud ka tanklates, kus reklaamtahvlid on seganud autopultide tööd – autojuhid ei saanud autouksi lukustada või avada. Reklaamtahvlite infovahetus toimus samas sagedusalas, kus autopuldid.
Võib mõjuda parklatäiele autodele
Kulu toob markantse näite Tartust, kus ühe kaubanduskeskuse parklas oli veepumba automaatikasse sattunud vesi, mille tulemusena tsükliliselt signaali saatma pidav seade hakkas andma pidevat signaali.
«Tulemuseks summutas pidev signaal auto pultide signaalid ja keegi ei saanud oma autot valve alla, ega avada juba valves olevat autot,» rääkis Kulu.
Häireallikaks võib osutuda ka seisma jäänud auto, mille aku tühjenedes hakkab auto valveseade häirivat signaali välja saatma ning ümbritsevas parklas on probleeme autode lukustamisel ja avamisel.
Parklates ongi väga keeruline häireallikat leida, kuna signaal peegeldub autode pealt ja ajab häiret otsiva meeskonna mõõteseadmed segadusse.
Soovitused tõrgete ennetamiseks:
- kontrolli juhtmevabade seadmete akusid ja patareisid regulaarselt (tuleta seda ka naabrile meelde);
- kontrolli juhtmevabade seadmete korrasolekut (ega korpuses ole auke või pragusid, kõrgest temperatuurist tingitud deformatsioone või muud taolist);
- seadmete utiliseerimisel ära unusta nende väljas olevaid komponente (uksekella nupud, termomeetrite mõõteelemendid jne);
- töökindlust vajavate lahenduste osas võiks võimalusel kaaluda juhtmega seadmete kasutamist.
Kui aga probleeme ikkagi esineb, saab raadioside häiretest teada anda TTJA kodulehe kaudu. Kindlasti tuleks anda võimalikult täpne kirjeldus: millise seadmega, kus, millal ja kuidas ning kui tihti esinevad probleemid.