Õliühing: riigi võimuses on pakkuda kütusehinnale leevendust

PM Majandus
Copy
Õliühingu taotlus lükati tagasi.
Õliühingu taotlus lükati tagasi. Foto: Tairo Lutter

Kütusesektori esindusorganisatsioon Eesti Õliühing saatis teisipäeval ministeeriumidele pöördumise ettepanekuga muuta suvise mootoribensiini müügi alguskuupäeva.

Ühingu tegevjuht Mart Raamat ütleb, et ühing on riigiga juba pikalt sellel teemal diskuteerinud. «Tegelikult on kütusesektor mitu aastat selgitanud, et keskkonnaministeeriumi praegune regulatsioon paneb meie mootoribensiini tarbijad naaberriikidega võrreldes halvemasse seisu ja toob kevadel kaasa kallimad kütusehinnad. Seni pole asjaga seotud ministrid kahjuks teemasse tõsiselt süvenenud,» märkis Raamat.

Pöördumises toob kütusesektor välja, et kuna suvise mootoribensiini tootmine on kallim, siis nõue alustada suvise kütuse müüki juba 1. maist toob kaasa hinnalisa, mis võib ulatuda kuni 3,5 sendini liitri kohta.

Eesti toob kallima kütuse välja kuu aega varem 

«Arvestades mootorikütuste tänaseid rekordhindasid ja üldist inflatsioonitaset, siis oleks määruse muutmine reaalne võimalus hinnasurve vähendamiseks. Kuna valdavalt tarbivad mootoribensiini just eraisikud, siis saab keskkonnaminister tuua leevendust Eesti inimesi ja peresid rõhuvale hinnatõusule,» tõi Raamat välja määruse võimalikust muutmisest rohkem võitvad tarbijad.

Nõue müüa suvel madalama aururõhuga mootoribensiini tuleneb kütuste keskkonnamõjust – kuumal perioodil väheneb seeläbi lenduvate orgaaniliste ühendite emissioon. Euroopa Liidu Kütusekvaliteedi Direktiiv võimaldab Baltikumi ja Skandinaavia riikides, kui madala suvise õhutemperatuuriga riikides alustada suvise kütuse müüki 1. juunist. Kõik teised piirkonna riigid peale Eesti seda võimalust ka kasutavad.

Ministeeriumilt oodatakse kiiret tegutsemist

«Keskkonnaagentuur on hinnanud, et suvise mootoribensiini müügi alguse nihutamine kuu võrra hilisemaks suurendab orgaaniliste ühendite emissiooni Eestis 0,057 protsenti. See hind, mida meie mootoribensiini tarbijad peavad igal kevadel maksma praktiliselt olematu heitkoguste suurenemise eest, ei ole absoluutselt proportsionaalne,» oli õliühingu juht regulatsiooni suhtes kriitiline.

Esindusorganisatsiooni juht toob välja, et kui riik tahab senist praktikat muuta, siis peaks keskkonnaministeerium vastava seisukohaga veel novembris välja tulema.

Raamat on skeptiline, et see muudatus toetust leiab. «Tõesti – see diskussioon on juba aastaid kestnud ja ministeeriumid on seni üles näidanud äärmist passiivsust. Siiski usun, et iga kütusetarbija ootab riigilt selget põhjendust, et miks me tahame kunstlikult ja põhjendamatult kergitada oma inimeste kulutusi transpordikütustele.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles