Lotus Cars ja selle Malaisia omanik Proton tõrjuvad spekulatsioone, et glamuurne kuid pikka aega virelev Briti bränd on vahetamas omanikku.
Jutud müügist murendavad Lotuse moraali
Mõlema autotootja bossid kinnitasid, et neil pole plaane Lotust müüa. Samas tunnistasid nad, et kuulujutud müügist on hakanud murendama firma moraali, suhteid tarnijatega ning ka müüki.
Jaanuaris ostis teine Malaisia grupp DRB-Hicom riiklikult osalusfirmalt Khazanah Nasionalilt kontrolli Protoni üle. Tehingule tõmmatakse joon alla märtsi keskel.
See vallandas kuulujutud, et uued omanikud tahavad Lotusest lahti saada – keset viimase juhatuse ambitsioonikaid plaane taastada brändi «Bondi-auto» päevade sära ja kuulsus, lansseerides viis uut masinat.
Protoni boss Dato' Sri Syed ütles aga Financial Timesile, et kuigi ta ei saa kõneleda uute omanike nimel, on firma Lotusele pühendunud ega «löö järsku põnnama, jättes kõik katki».
«Tänase juhatusena on meie plaanid Protonis ja Lotuses jätkata varasema äriplaaniga, kui just uus osanik ei tule ega ütle meile, mida edasi tuleb teha,» ütles ta. «Seega, vaatamata sellele, mida teile räägitakse – kuulujutte, et juhatuse plaanib seda või toda – ei ole ühtegi otsust tehtud.»
Läinud nädalal ütles Lotuse vormel-1 meeskonna omanik Genii Capital, et oleks võib-olla huvitatud Lotuse ostmisest.
«Ma arvan, et kui oleks mingi viis see firma ära osta ja edukalt käima panna, siis me oleksime huvitatud,» ütles grupi nõukogu esimees Gerard Lopez Reutersile.
Syed ütles aga, et kuigi Lotus on vormel-1 tõttu Geniiga pidevas ühenduses, ei ole müüki arutatud.
2010. aastal lõi Genii kampa F1 pealiku Bernie Ecclestone’iga, et osta General Motorsilt ära Saab. Katse ebaõnnestus.
Syed ütles, et kuulujutud müügist võivad lähtuda potentsiaalsetelt investoritelt, kellel on Lotusega omad plaanid.
Samas oleks väites, et Protoni uued omanikud tahavad Lotusest lahti saada, oma loogika. Juba pikemat aega peetakse Lotust veidraks seltsiliseks Aasia massituru-tootjale, mis paikneb teises maailma otsas.
Briti firma on võidusõiduringkondades ja entusiastide hulgas au sees, kuid mullu müüsid nad vaid umbes 2000 autot – ja teenisid rohkem raha teiste autotootjate nõustamise, kui omaenda autode müümisega.
Alates asutamisest aastal 1948 on Lotusel olnud terve rida tegevjuhte ja omanikke. Protonile, mis ostis Lotuse aastal 1996, on Lotus kasumit toonud vaid ühel aastal.
2010. aasta Pariisi autonäitusel teatas Lotus kavatsusest visata kinnas Ferrarile ja Porschele, tõmmates katte viielt autolt, mis sel kümnendil turule lubati paisata.
Autodest kirjutati positiivselt, kuid samas väljendati kahtlust, kui mitu neist iial teedele ilmuvad.
Kui külastada firma peakorterit Hethelis Norfolki maakonnas, siis jääb mulje, et töö käib.
Käsil on tehase laiendamine, et hakata tootma mootoreid – mida praegu tellitakse Toyotalt. Samuti peaks uues tehaseosas hakkama valmima värske mudel Esprit.
Uus Ferrari-stiilis brändikauplus eputab Lotuse-tagide ja -kottidega. Territooriumil on omaenda proovisõidurada ning sõidukool.
Hinna poolest on Lotused sportautode segmendis odavama otsa autod.
Hiljuti aga pistis Lotus varba vette ka kallima mudeliga, mis kannab nime Lotus Évora GTE. Nimetatud masinat müüakse piiratud kogustes Aasiasse. Euroopas peaks see tulema müüki alates maikuust, hinnaga üle 100 000 naela.
Lotuse tegevjuhi Dany Bahari sõnutsi tõestab see auto, et «Lotus on absoluutselt elujõuline ning võimeline sellel karmil turul läbi lööma».
Ka Protoni boss Syed kordas, et kavatseb kurssi kindlana hoida.
Kuna me oleme asunud teele, siis tahaksime sellele teele ka jääda, ütles ta. Ja lisas: «Lotus on meil juba 13 aastat... Ma arvan, et me tahame Lotuse alles hoida.»
CopyrightThe Financial Times Limited 2012