Omanikud leti taga ja laudu katmas
Lihtsam pole turismi- ja toitlustusasutustel, mis pidid koroona tõttu viimase paari aasta jooksul vahelduva eduga kinni olema või klientide arvu piirama. «Suvega kasvas külastajate arv, kuid napib hotelli- ja restoranipersonali,» tõdes Harttunen, kelle sõnul on juba üsna tavaliseks muutunud juhud, kus omanikud ise kohvikutes koristavad ja laudu katavad. «Asi pole aga selles nagu ei võiks tööandjad ise ka vahel appi tulla, aga see ei saa kesta pikalt, eriti suurema äritegevusega ettevõttes, kus omanikul on muud ülesanded - ta peab hoolitsema firma püsimise ja arengu eest. Ja sellega ka oma teiste töötajate eest.»
«Klienditeenindaja tööd enam ei taheta. Pikalt kestnud raskused on muutunud inimesed pahuraks, ettekandjad, müüjad, administraatorid kogevad tihedamini kui kunagi varem ebaviisakat käitumist,» rääkis Harttunen.
Koroona tõttu koondatud või tööst eemale jäänud inimesed pole kõik oma endisesse sektorisse tagasi tulnud. «Pandeemia ajal võeti aeg maha, osa inimesi läks õppima, osa jäi pensionile. Ja mis veel - klienditeenindaja tööd enam ei taheta. Pikalt kestnud raskused on muutunud inimesed pahuraks, ettekandjad, müüjad, administraatorid kogevad tihedamini kui kunagi varem ebaviisakat käitumist,» rääkis Harttunen.
Tööampsud ei tõmba
Finesta eksperide kogemuse kohaselt ei jagu enam ka lühiajalist tööjõudu, kes tuleks palgale paariks päevaks. «Oleme suhelnud ettevõtjatega, kes meenutavad, et oli aeg, mil sai järgmiseks päevaks tööampsu tegija leitud ning oli veel valikutki. Nüüd tuleb oodata kauem ja kui ühe tegija leiab, on juba hästi läinud.» Harttuneni hinnangul on turule tulnud alternatiivsed võimalused, kus saab tööd teha omale sobivas graafikus, näiteks Bolti ja Wolti kullerid.
Pasi Harttuneni sõnul kohandab ettevõtluskeskkond end aja jooksul vastavalt tööturule. «Kui kohvikutesse enam teenidavat personali ei leia, muutub lõpuks inimeste tarbimisharjumus ja toitu hakatakse tellima koju.» Järgmised kuud näitavad, kuidas mõjutab majandust Eestis taas hoogustuv koroonakriis ja kuidas tööandjad sellega toime tulevad.”