Transpordi ametiühing teeb algaval nädalal pingutusi, et saavutada tööandjatega kokkulepe 2007. aasta detsembris sõlmitud transporditöötajate palgaleppe tõlgendamiseks.
Ametiühing tahab selgust palgaleppe täitmise kohta
Ametiühingu hinnangul võib kokkuleppe mittesaavutamine anda tugeva hoobi ettevõtete majanduslikule toimetulekule, kuigi ülikõrge miinimumpalk transporditöötajatele iseenesest meeldiks, vahendas ametiühingu pressiesindaja.
Pisut enam kui aasta tagasi riikliku lepitaja vahendusel sõlmitud üle-eestiline palgalepe nägi transporditöötajatele ette palgatõusud nii 2008. kui 2009. aastaks. Vastavalt lepingus toodud valemile peaks näiteks bussijuhi ja kesktaseme remonditöölise miinimumpalk olema jaanuarist 9616 krooni, mis on 37 protsenti kõrgem kui eelmisel aastal.
Transpordi ametiühingu tellitud õiguslik analüüs näitab, et ilma lepet muutmata on kõik transpordiala ettevõtted kohustatud nimetatud määrad põhipalgana ka välja maksma, kuigi paljudele käib see tänases majanduslikus olukorras üle jõu.
Transpordi ametiühingu esimehe Peep Petersoni sõnul on probleem suurem autoveoettevõtetes, kus turg on oluliselt kokku kuivanud ja palju mehi jäänud töötuks. Bussindus on paremas seisus, sest piletihindu langetatud ei ole ja riiklik dotatsioon avalikel liinidel kasvab tänavu kokku 26 protsenti.
«Meid kannustab kompromissi pakkuma just mure töökohtade pärast. Töö säilimise nimel lepiksime raskel ajal ka mõõdukama palgatõusuga. Samuti vajab kogu sektor selgust, mis palkadega siis täpselt toimub,» ütles Peterson.
Transporditöötajaid esindava Aivar Pilve advokaadibüroo juriidiline analüüs mullu sõlmitud leppele jõudis kõigi suuremate transpordiala tööandjateni möödunud nädalal. Uus kokkulepe peaks soovitavalt olema sõlmitud hiljemalt 2. veebruariks, mil enamikes ettevõtetes algab jaanuaripalga väljaarvutamine.
Transpordi ametiühing tegi ettepaneku läbirääkimisteks autoettevõtete liidule juba septembris, kuid kahjuks jäi see ettevõtjate poolt tähelepanuta.