Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel
Saada vihje

Patendiamet: Eesti kaubamärk võib vahel olla ELi omast kasulikum (1)

Copy
Maailma kõige väärtuslikum kaubamärk on Amazon.
Maailma kõige väärtuslikum kaubamärk on Amazon. Foto: PASCAL ROSSIGNOL

Patendiameti patendivoliniku Ingrid Matsina sõnul on Euroopa Liidu kaubamärk Eesti omast enamasti kasulikum, kuid on ka olukordi, kus tulevad esile Eesti kohaliku kaubamärgi eelised.

«Patendivolinikuna soovitan sageli Euroopa Liidu kaubamärki, sest ühe taotluse ja mõõdukate kuludega saab lisaks Eestile kaitse veel 26 riigis,» kirjutab Matsina patendiameti ajaveebis.

Samas on tema sõnul ka ärisid ja kaubamärke, mis on üksnes lokaalsed ja pole mõeldud välisturgudele. Sellisel juhul on mõttekam registreerida Eesti kaubamärk, sest kulud ja vaidlustamise risk on madalamad ning kui kunagi peaks tekkima vajadus kaubamärgi kasutamist tõendada, siis on ka see lihtsam.

Samuti annab Eesti kaubamärk Matsina sõnul lisaaega rahvusvaheliste sihtide seadmiseks. «Rahvusvaheliselt tunnustatakse kuue kuu jooksul arvates esimese kaubamärgitaotluse esitamisest taotleja eelist sellele kaubamärgile. Eestis taotluse esitamisega on kaubamärk justkui pooleks aastaks ülemaailmselt «broneeritud» ja selle aja jooksul saab teha otsuseid, millistes riikides on tarvis kaubamärgile kaitset taotleda,» märkis ta.

Ühe eelisena toob Matsina välja tõsiasja, et mõned sõnad ja kujundid on kaubamärkidena väga populaarsed. Selliste kaubamärkide kohta võib Euroopa Liidus ja liikmesriikides olla sadu registreeringuid, sest ametiasutused enamasti ei kontrolli, kas varem on samas valdkonnas sarnaseid märke registreeritud või mitte.

«Vaidlemine toimub vaid kaubamärgiomanike enda initsiatiivil. Sellises olukorras võib küll õnnestuda kaubamärk registreerida, ilma et ükski varasema sarnase märgi omanik selle vaidlustaks, kuid alles jääb võimalus, et vaidlus tekib hiljem ja registreering tühistatakse,» ütles Matsina.

«Kui selline riskantne Euroopa Liidu kaubamärk on aluseks kaubamärgi rahvusvahelisele registreeringule, siis kaotab kehtivuse ka see, kui registreerimisest on möödunud vähem kui viis aastat. Nii võib kaotada kaubamärgiportfoolio täielikult,» lisas ta.

Seega, kui kord on valitud riskantsem kaubamärk, siis võiks Matsina hinnangul rahvusvahelise registreeringu aluseks valida Eesti kaubamärgi, mille vaidlustamise risk on madalam selle tõttu, et kõrvale jäävad kõik teistes liikmesriikides registreeritud varasemad kaubamärgid ning potentsiaalsed vaidlustajad on ainult Eesti ja Euroopa Liidu kaubamärkide omanikud.

Märksõnad

Tagasi üles