Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Itaalia uus riiklik lennufirma ITA tõusis õhku, tähistades Alitalia lõppu

Copy
ITA Airwaysi esimees Alfredo Altavilla poseerib lennufirma uue värvilahendusega lennukite pildi ees.
ITA Airwaysi esimees Alfredo Altavilla poseerib lennufirma uue värvilahendusega lennukite pildi ees. Foto: ITA PRESS OFFICE

Itaalia uus riiklik lennufirma ITA Airways tegi reedel esmalennu, pannes seeläbi punkti turbulentsele peatükile riigi lennundussektori ajaloos: 74 aastat tegutsenud Alitalia likvideerimisele.

 

ITA moodustati aastaid kahjumis olnud ja 2017. aastal riigihaldurite juhtimise alla läinud Alitalia varemeist.

Euroopa Liiduga sõlmitud leppe alusel võttis uus võlavaba firma üle pooled Alitalia lennukid ja maandumisajad. Tööta jäid aga tuhanded inimesed.

ITA esimene lend Milanost Barisse startis kell 7.39 hommikul, vaid paar tundi pärast Alitalia viimast maandumist Roomas, mis oli omaette emotsionaalne sündmus.

«Seda võib lugeda Alitalia viimaseks lennuks,» ütles kapten Andrea Gioia reisijatele enne saabumist Rooma Fiumicino lennujaama, kus neid tervitasid firma töötajad.

Uue Itaalia lennufirma ITA lennuk tõusmas Rooma Fiumicino lennujaamast õhku. ITA lennukid kannavad Alitalia värve ja logo, kuna selle kaubamärk osteti 90 miljoni euro eest.
Uue Itaalia lennufirma ITA lennuk tõusmas Rooma Fiumicino lennujaamast õhku. ITA lennukid kannavad Alitalia värve ja logo, kuna selle kaubamärk osteti 90 miljoni euro eest. Foto: ANDREAS SOLARO

Alitalia ikooniline rohevalgepunane logo ei kao aga Euroopa taevaist, kuivõrd ITA-l läks neljapäeval korda kaubamärk 90 miljoni euro eest ära osta.

Aastal 1947 asutatud Alitalia sümboliseeris sõjajärgse Itaalia majandusedu ja sai ka paavstide soositud lennufirmaks.

1970-ndateks oli sellest saanud maailma suuruselt seitsmes lennufirma, kuid järgnevatel aastakümnetel sattus firma aina süvenevasse langusse.

Itaalia riik proovis firmat aastate jooksul turgutada ühtekokku 13 miljardi euroga. Vahemikus 2000-2020 ulatus firma kahjum kokku 11,4 miljardi euroni.

Aastal 2017 läks pankroti äärel Alitalia riigihaldurite kätesse, kuid neil ei õnnestunud leida investorit, kes firma üle võtaks.

Alitalia poolt vallandatud töötajad protestid Rooma Fiumicino lennujaamas.
Alitalia poolt vallandatud töötajad protestid Rooma Fiumicino lennujaamas. Foto: Telenews

Alitalia olukorra tegi hullemaks maailma lennuliikluse seisanud koroonaviiruse pandeemia.

Läinud aastaks kaotas Alitalia kaks miljonit eurot päevas ja teenindas vaid 6,3 miljonit klienti, võrreldes Ryanairi 52,1 miljoni ja Air France-KLM 34 miljoniga.

Septembris andis Euroopa Komisjon loa moodustada uus riiklik lennufirma, seejuures vabastati vastloodav ITA kohustusest maksta tagasi oma eelkäijale osutatud riigiabi.

Alitalia kadumise järel jäid tööta tuhanded inimesed. ITA värbas tänavu 2800 inimest ja teatas reedel plaanist jõuda 2025. aastaks 5750 töötajani. Alitalial oli 10 500 töötajat.

 
Tagasi üles