Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto

Kuidas osta kasutatud autot: koerakarvad esiistmel on hea märk

Kõik autoostjad kindlasti sellega ei nõust. Kui inimene hoolib oma koerast hoolib ta Jaanus Po kinnitusel ka oma autost. FOTO: Reuters/ScanPix

Kasutatud autot ostes on suur võimalus vastu pükse saada, sest iial ei ole võimalik täielikult auto sisse näha. Kuid on olemas mõned nipid, kuidas altmineku võimalust vähendada. Auto ostmise kohta jagas õpetussõnu Jaanus Pao.

Esimese asjana tasub välja mõelda, milline on eelarve auto ostmiseks. «Mõistlik on osta võimalikult sõidukorras auto. Mida luksuslikum auto, seda logum ta sama raha eest on,» tõdes Pao, kes on elu jooksul ostnud kümnete kaupa vanu autosid. Tema viimane leid olid vana matusebuss, millest ta perele matkaauto tegi ja suvel mööda Euroopat ringi tiirutas.

«Mida odavamalt sa soovitud auto saad, seda rohkem raha jääb sul kaunite kunstide jaoks. Tähtis on, et ta viib su õigesse kohta, ei lagune ja mahutab su kola ja lapsed,» kirjeldas ta kasutatud auto ostmist.

Eelista Eesti ajalooga autot 

Alati tasub vaadata autot, mis on Eestist ostetud ja siin hooldatud. «Ka sellel võib olla vimkasid, aga inimesed viitsivad tüssamisega järjest vähem tegeleda. Sinu põhiline huvi on, et auto oleks töökorras, hooldatud ja ilma suuremate avariideta. Iga kook jätab jälje riiete peale ja iga avarii jätab jälje autole. Selle võrra on ta vähem turvaline,» tõdes Pao.

Kui auto on korra juba kõver, siis päris sirgeks teda enam ei saa. FOTO: SWNS/ScanPix

Kui hakata sirvima sõidukivalikut auto24. lehel, siis on seal enamasti kirjas kütusekulu. Sellele ei tasuks liiga palju tähelepanu pöörata, sest tegelikkuses on see alati suurem. Ilusad numbrid, nagu 3 liitrit 100 kilomeetri kohta, on saavutatud väga ideaalsetes tingimustes, mida päriselus naljalt ei kohta.

Ka auto läbisõit on kindlasti oluline – mida suurem mootor, seda rohkem ta tavaliselt sõidab. «1,2-liitrine mootor on õmblusmasina mootor. Kui tal on läbisõit 130 000 kilomeetrit, hakkab tema aeg ühele poole saama. Tehakse ka autosid, mis võivad sõita miljon kilomeetrit, aga see pole kindlasti see.»

Samas pole ka väike läbisõit alati hea märk. «Kui pedaalid on lääpa tallatud, rooli pole ollagi ja läbisõit on kirjas ainult 50 000 kilomeetrit, siis tasub edasi klõbistada.»

Pilte tasub hoolega vaadata 

Piltidelt tasub vaadata ka seda, kui korralik ja puhas auto on. Üldiselt on korras auto hea. «Kui esiistmel on koerakarvad, siis minu jaoks on see hea märk. See on hea ja hooliv inimene, kes sõidutab oma koera esiistmel. Sellised inimesed hoolitsevad ka oma auto eest,» arvas Pao.

Kui pildi pealt miski kõver ei paista ning roostelärakad silma ei riiva, võiks auto hingeelu ja varasemate seiklustega lähemalt tutvust teha. Esimese hooga tasub vaadata sõiduki taustakontrolli.

Jaanus Pao FOTO: Erakogu

Sealt saab teada, kas autol on olemas liikluskindlustus ja tehnoülevaatus. Seal on näha ka auto läbisõidugraafik. Graafikuga on kõik korras, kui see läheb ilusti ühtlaselt ülesmäge. Kui läbisõidugraafik teeb kummalisi nõkse ja vahepeal segastel asjaoludel langeb, siis võiks see tekitada tõsist umbusku. Ka pikk seismine pole auto tervisele teab kui hea.

Puuduv tulekustuti pole suur häda

Edasi tasub vaadata, kas ja kui libedalt on auto läbi saanud tehnoülevaatusest. Kui veana on välja toodud tulekustuti puudumine, siis sellest ei maksa ennast häirida lasta. Samas võib auto juures olla ka palju tõsisemaid probleeme. Kui vead pole olnud väga tõsised, siis ei maksa heituda.

«Näiteks siin on kuulliigend ülemäära kulunud. See räägib, et ta sõitis kruusateel. See on maamehe auto. Ei ole väga hea, et ta on need ära loksutanud, siis on ta midagi veel ära loksutanud. Kõige parem on osta auto, millega on sõidetud ainult asfaldil pühapäeva hommikuti kirikusse,» jätkas Pao. Kui auto pole korduvalt ühel või teisel põhjusel ülevaatusest läbi saanud, tasuks tema ostmisest loobuda.

Tasub ka üle vaadata, kui palju on sõidukil olnud omanikke. Kõige parem on, kui auto on kuulunud ühele inimesele. Kui vaadata väga odavat autot, siis võib veel paari omanikuga auto heaks kiita.

Avariid võivad kalliks maksma minna 

Edasi tasub minna liikluskindlustusfondi lehele ja vaadata, milline on auto liikluskindlustuse ajalugu. Kõige rõõmustavam on, kui seal on plats täiesti puhas ja autoga pole kunagi ühtegi õnnetust juhtunud. Väiksemad kõksud võib ka autole andeks anda.

Kui sealt vaatab aga vastu kindlustusjuhtum, mille klaarimiseks on kulunud 2000 eurot või rohkem, siis on selle auto ostul kriips peal. Remondiks kulunud summa ülemist piiri me teada ei saa ning sellega ei maksa riskida. «Kui auto on paugu pannud ja ta on sirgeks väänatud, siis seest on ta ikka kõver. Ta ei ole enam turvaline,» selgitas Pao.

Kokkuvõtteks võiks öelda, et auto valimiseks tuleb aega võtta. Autot ei tohi kunagi ostma minna, alati tuleb minna vaatama,» rääkis Pao. Autod ei saa iialgi maailmast otsa. «Kui ta pärast arvutis klõbistamist tundub tore, siis lähed sõidad, kuulad kolinaid. Enne ostmist tuleb kindlasti ka ülevaatuspunktis ära käia ja lasta kõik vead üle vaadata.»

Toimetus ootab lugejate küsimusi
Saada
Tagasi üles
Back