Rahvusvaheline raudtee-ettevõte AS Operail ja vesinikulahenduste ettevõte Stargate Rail sõlmisid leppe, mille alusel kavandatakse diiselvedurite ümberehitamist vesinikuveduriteks.
Operail ja Stargate hakkavad ehitama vesinikuvedureid
Ümberehitamise käigus vahetatakse vedurites kasutatav diiselmootor välja nullemissiooniga jõuajamiga, mis koosneb polümeersetest (PEM) kütuseelementidest ja liitium-ioonakudest. Pärast ümberehitust plaanitakse vedurit rakendada manöövervedurina.
Koostöö on kavandatud kahes faasis, millest esimeses ehitatakse valmis vesinikuveduri prototüüp ja teises etapis on plaan viia veel 40 diiselvedurit üle vesinikukütusele.
Ühe diisel-elekter veduri ümberehitamine vesinikukütusele võimaldab hoida aastas kokku 370 tonni CO2 heidet, mis võrdub 80 keskmise sõiduauto heitekogusega aastas.
Esimese vesinikuveduri prototüübi valmimist kavandatakse 2022. aasta lõpuks.
Civitta, SEI ning Keemilise ja Bioloogilise Füüsika Instituut koostasid tänavu mais Eesti vesinikuressursside kasutulevõtu analüüsi, uuriti vesiniku pilootprojekte majandusliku tasuvuse, investeeringu ja keskkonnamõju aspektist.
Raporti koostajad jõudsid järeldusele, et kõige suurema potentsiaaliga projektid on laevanduses ja raudteetranspordis, kus vesinikutehnoloogia on küps, vesiniku kasutusmaht suur ning energiavajadus tunnis kõrge.
Stargate Hydrogen on erakapitalil põhinev ettevõte, mis töötab Eestis välja rohevesiniku täislahendusi. Ettevõtte põhitegevusalaks on diisel-elekter vedurite ümberehitamine vesinikuveduriteks.