Kui veel juulis müüdi Eestis 2316 uut sõidukit, siis augustis vaid 1516. Samal ajal on hüppeliselt kasvanud nõudlus kasutatud autode järele. Milline olukord autoturul valitseb ning missugused tegurid seda mõjutavad, rääkis Luminor Liisingu juht Andrus Soodla.
Olukord autoturul: miks kasutatud autod nii kallid on? (3)
Endiselt kiibikriis
Soodla sõnul annab autoturul praegu kõige rohkem tooni pakkumise nõrkus. «Covid-19 kriisist tulenevate tarneahelate katkemise ja tehaste sulgemiste tõttu on probleeme elektroonikakomponentide tarnetega, mille tulemusel ei saa autotootjad uusi autosid valmis. Sõidukite füüsilised kehad on valmis, kuid osa riist- ja tarkvarakomponente on puudu, mistõttu pole võimalik neid müüa,» selgitas ta.
Soodla märkis, et sarnane probleem valitseb ka masinatööstuses ja traktoriäris, kus valmis masinad seisavad tehase territooriumil, sest vajalikud komponendid on puudu.
Teine tegur, mis hetkel valitsevat olukorda mõjutab, on keskkonnanõuetest tulenev üleminek patareiautodele, mistõttu on autotootjad sunnitud oma tegevust ümber korraldama ja kohanema selleks, et masinate keskkonnakahjulikkust vähendada.
«Selleks, et uuele tehnoloogiale üle minna, peab autotööstus arendusprotsessi väga kiires tempos läbi tegema, et konkurentsis püsida. Seega, kui näiteks nutitelefonide ja televiisorite tehnoloogiline areng on jõudnud sinnamaale, kus võiks öelda, et need on justkui valmis, siis elektriautodel on veel arenguruumi,» lisas Soodla.
Müügimaht väheneb veelgi
Peamine probleem elektriautodele üleminekul on aga fakt, et need on võrreldes sisepõlemismootoriga sõidukitega kallimad. «Seda põhjustab eelkõige autotootjate investeering, mis elektriautode tehnoloogia arendamiseks on tehtud ja mis tuleb tagasi teenida,» sõnas Luminor Liisingu juht.
Seega pöörab tarbija praegu pilgu pigem soodsama ehk sisepõlemismootoriga masina poole, ent ka siin võib ette tulla takistusi. «Sisepõlemismootoriga autosid, mida tarbija tahaks osta ning millega ta harjunud on, enam nii palju ei ole, seda nii keskkonnanõuete kui kiibikriisi tõttu. Sellest tuleneb ka praegune pakkumise nõrkus,» selgitas Soodla.
Sellest on eeskätt mõjutatud suuremad autobrändid, keda on kriis ka rohkem tabanud ning kes müüvad uusi autosid järgmise aasta jaoks ette. «Võib ennustada, et teisel poolaastal väheneb uute autode müügimaht veelgi, kuna palju uusi autosid müüakse järgmisesse aastasse ette,» rääkis ta.
Kasutatud auto on hinnas
Kui aga tahta osta autot piltlikult öeldes kohe, nüüd ja praegu, võib huviline sattuda järgmise takistuse otsa: kõikide eelmainitud tegurite koosmõjul on kasutatud autode hind hooga kasvanud. «Sellises olukorras, kus pakkumine on nõrk, ent nõudlus suur, ongi oodata hinna kasvu. Kui uusi autosid ei ole ja elektriauto on liiga kallis, siis täidab kasutatud auto seda tühimikku,» nentis Soodla.
Kuna uute autode müüginumbrid on vähenenud ka mujal Euroopas, siis kasvab kasutatud autode hind ja nõudlus ka väljaspool Eestit. «Et kasutatud autosid mujalt Euroopast Eestisse tarnida, peavad meie vahendajad rohkem maksma – sellest ka kasutatud autode hinna tõus. Küll aga võib märgata, et kuna maksevõimekus on hea, siis tuuakse Euroopast Eestisse järjest paremaid ja kvaliteetsemaid autosid,» lisas Soodla.
Samuti on leidnud kinnitust tõsiasi, et tarbija kindlustunne on koroonakriisi ajal väga kiiresti taastunud. «Kindlasti võib öelda, et inimeste võimekus oma finantskohustusi teenindada on paranenud ning suuremaid oste julgetakse teha,» märkis ta.
Ühtlasi võib see anda hoogu ka elektriautode müügile, seda enam, kui kindlustunne püsib ja uusi elektriautode mudeleid tuleb järjest juurde. «See võib omakorda aidata elektriautode hinnakasvu pidurdada ning soodustada seeläbi elektriautodele kiiremat üleminekut,» selgitas Luminor Liising juht.