Logistikasektori toetuseks jätkab riik järgmise aasta lõpuni vähendatud veeteetasudega, et vähendada maksukoormust ja säilitada sektori kaubamahte ning töökohti, teatab majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM).
Riik tõstab veetasu, aga mitte varem kokkulepitud tasemele (1)
Veetasu on riigile laekuv tulu, mida küsitakse Eesti sadamatesse saabuvatelt laevadelt.
2020. aasta aprillist selle aasta märtsini viidi veeteetasud merenduse toetamiseks nulli, 2021. aasta aprillist selle aasta lõpuni on tasud olnud vähendatud 50 protsendi võrra. Toetus pidi esmase otsuse järgi lõppema 2021. aastaga, kuid analüüside tulemusel jätkuvad vähendatud veeteetasud ka 2022. aastal, kuid väiksemal määral. 2022. aastal on veeteetasud vähendatud 25 protsendi võrra, mis tähendab riigile tasudest saamata jäänud tulu ca 5 miljonit eurot.
Logistika ja Transiidi Assotsiatsioon tellitud analüüs näitas, et 2020. aastal sektorile loodud toetus tõi riigile rohkem tulu kui kulu.
Mullu võis maksualandusest saamata jäänud ulatuda küündida 18 miljonini, kuid PricewaterhouseCoopersi analüüsi järgi kompenseeriti enamik kulust kaubamahtude kasvust, mis tõi riigile täiendavat tulu üle 16 miljoni euro. «Me saame vähendatud tasudega eelise, mis toob kaldasektorile rohkem kaupu ja tööd. Kärbete kõrval peab riik aktiivselt otsima võimalusi täiendava tulu teenimiseks ning veeteetasude alandamine on ennast ühe võimalusena tõestanud,» ütles majandus- ja taristuminister Taavi Aas.
Kevadel vastuvõetud riigi eelarvestrateegias aastateks 2022-2025 ei olnud veeteede tasude langetamisega eelarves arvestatud. «Vaatasime valitsuses selle teema põhjalikult üle. Tasudest vabastamine on ära hoidnud Eesti kaubamahtude olulise languse. Mul on hea meel, et ka valitsuspartnerid nägid, et oleme leidnud kiireks mahtude taastamiseks ning kriisist edukaks väljumiseks hea lahenduse. Peame jätkama samal kursil,» lisas Aas.
«Parem oleks muidugi jätkata vähemalt 50-protsendilise tasude alandamisega, aga saame järgmise aasta tulemuste põhjal hinnata, milline oleks püsiv ja pikaajaline lahendus, et jätkata meie kaldasektori arengu toetamisega,» lisas Aas.
2020. aasta aprillist 2021. aasta märtsini lõpuni oli veetee tasude maksmise kohustuse peatamisega jäänud riigile laekumata hinnanguliselt 18 miljonit eurot. 2021. aasta aprillist selle aasta lõpuni on veetee tasud vähendatud poole võrra, mis tähendab riigile ligikaudu 6,6 miljonit eurot saamata jäävat tulu, teatab MKM