Transpordikulud on kasvanud üüratu tempoga
Seejuures on häired tootmises ja kõrgemad transpordikulud tarneahelate kogukulu oluliselt tõstnud, sealhulgas on mitmekordistunud Aasiast teele pandud konteinerite hinnad. Kaupu püütakse Mertsina sõnul nüüd transportida rohkem ka lennukitega, kuid see on väga kallis.
«Selleks, et vältida ülekoormatud Hiina sadamaid, liigub rohkem konteinereid Aasias raudteel ja isegi veoautodega on toodud konteinereid Hiinast Euroopasse, et neid sealt üle Atlandi ookeani transportida,» lausus ökonomist, kelle sõnul on ettevõtted hakanud üha rohkem oma tarneahelatega seotud riske maandama, võttes tarnepakkumisi mitmelt tarnijalt erinevatest riikidest või regioonidest – samas on need võimalused vägagi piiratud ja kulukad.
Häired tarneahelates, mida varem arvati olevat vaid ajutised, kestavad Mertsina hinnangul veel vähemalt järgmise aastani, kuna koroonaviiruse delta tüve leviku tõttu suletakse Aasias tehaseid. Seega sõltub tarneraskustest jagusaamine tema arvates sellest, kui kaua pandeemia kestab.
«Kui tarneahelate häiretest tingitud hinnakasvule lisada juurde veel energiahindade järsk tõus, siis risk stagflatsiooni tekkeks – ehk olukorraks, kus hinnakasv on väga kiire, kuid majandus stagneerub – on küll olemas,» tõdes Swedbanki peaökonomist.
Mertsina lisas, et kuna tööstusrobotitega tootmine on muutunud tööjõukuludega võrreldes üha odavamaks, siis muutub rohkem tootmist, tarneahelaid ja kaubandust regionaalsemaks.
«Spetsialiseerumine paljude lõpptarbimiseks mõeldud kaupade ja tootmissisendite tootmiseks – olgu selleks kasvõi tipptasemel pooljuhid – jääb aga alles ja see tähendab ka globaliseerumise jätkumist,» tõdes ta.