Brüssel kutsus teisipäeval Saksa autotootjat Volkswagen maksma hüvitist kõikidele eurooplastest tarbijatele, mitte ainult sakslastele, keda mõjutas heitgaasipettuse ehk Dieselgate'i skandaal.
Brüssel kutsus VWd maksma hüvitist ELis kõigile, keda mõjutas Dieselgate'i skandaal
Euroopa Komisjoni õigusvolinik Didier Reynders ütles avalduses, et VW «ei taha teha tööd koos tarbijaorganisatsioonidega leidmaks kohaseid lahendusi tarbijatele».
Reynders märkis, et Volkswagen on seni teinud väljamakseid ainult sakslastele ja ameeriklastele, kes olid ostnud skandaaliga seotud sõidukeid.
«Kõikidele tarbijatele tuleb hüvitist maksta,» ütles eurovolinik.
Reynders süüdistas Volkswagenit halvas usus tegutsemises ja katses jätta Euroopa tarbijad hüvitistest kõrvale.
Saksa autohiid on skandaaliga seoses tasunud juba 32 miljardi euro ulatuses kahjutasusid, hüvitisi ja kohtutasusid, sellest suurem osa Ühendriikides.
Saksamaal on nõustutud maksma 750 miljonit eurot hüvitist 235 000 autoomanikule.
Mitmes teises jurisdiktsioonis, sealhulgas ELi riikides, on autofirma püüdnud tuhandeid üksik- ja ühishagisid tõrjuda.
Juulis teatas Volkswagen, et on võitnud 95 protsenti firma vastu algatatud kohtuasjadest. Veidi varem oli Itaalia kohus käskinud firmal maksta 63 000 Itaalia kliendile kokku üle 200 miljoni euro hüvitist.
Skandaal lahvatas 2015. aastal, kui Volkswagen tunnistas üles niinimetatud katkestusseadmete paigaldamise 11 miljonisse diiselautosse, mis näitasid lämmastikoksiidi emissiooni laboritestidel olulistel väiksemana, kui see oli tegelikes sõiduoludes.
Firma tunnistas end Ühendriikides 2017. aastal pettuses süüdi.
Läinud kuul algas Saksamaal kohtuasi nelja Volkswageni kõrge juhi üle, keda süüdistatakse diisliskandaaliga seoses pettuses. Kohtumõistmine tegevjuhi Martin Winterkorni üle lükati viimase kehva tervise tõttu edasi.
Reynders tunnistas usutluses AFP-le, et tema üleskutse Volkswagenile kõigile Euroopa klientidele hüvitist maksta on kõigest «poliitiline surve», kuid ta osutas ka, et vastasel korral võib firma bränd kahjustada saada.
Ta soovitas, et Volkswagen teeks saagale lõpu, nõustudes maksma kõigile asjaga seotud Euroopa tarbijatele kahjutasu, lähtudes keskmisest kompensatsioonist, mida on firmalt nõutud Saksa, Itaalia ja Hollandi kohtutes.
Keskmine summa oleks Reyndersi sõnul sellisel juhul umbes 3000 eurot sõiduki kohta. Ta keeldus pakkumast, kui palju see ELis tervikuna firmale maksma läheks, kuid märkis, et mõjutatud tarbijaid on Hollandis 150 000, Belgias 400 000 ja Prantsusmaal 900 000.