Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Kiibipuudus läheb autotööstuse jaoks maksma 210 miljardit dollarit

Copy
Avtotori autotehas Kaliningradis Venemaal.
Avtotori autotehas Kaliningradis Venemaal. Foto: Vitaly Nevar

Kiipide puudus on tabanud autotööstust veelgi raskemini kui varem oodati ning taastumist ei ole näha. Tarbijate jaoks tähendab see seda, et autode hinnad jäävad tõenäoliselt kõrgeks.

 

Need, kes lootsid paranemist, on pettunud: pooljuhtide puudus tabab autotööstust ilmselt veelgi raskemini kui varem oodati. Prognoosi kohaselt jääb 2021. aastal kiipide puudumise tõttu tootmata kokku 7,7 miljonit sõidukit, vahendab Reuters.

Konsultatsioonifirma AlixPartners hinnangul tähendaks see, et autotootjad jääksid ilma umbes 210 miljardi dollari suurusest müügitulust. Ettevõte korrigeerib seega oma maikuu prognoosi ja ootab nüüd peaaegu kaks korda suuremat müügimahu puudujääki.

Autotootjad saavad müügi langust osaliselt kompenseerida, tõstes sõidukite hindu või tootes rohkem suuremaid ja kallimaid autosid. Tarnijaettevõtteid on kriis seevastu eriti rängalt tabanud.

Praeguse kiibipuuduse peamiseks põhjuseks peetakse koroonapandeemiat: kriisi alguses 2020. aasta kevadel kukkus autode müük kokku, mistõttu tootjad tühistasid oma tellimusi või vähendasid tellimuste koguseid. Paljud kiibitootjad suunasid seejärel oma tootmise tarbeelektroonikale. Kui autode müük hakkas taas paremini edenema, tekkis kiipidest puudus.

Toorainetarnijate tarnekitsikused ning Hiina ja USA vahelised geopoliitilised konfliktid süvendasid puudust veelgi. Samuti on paljud tootjad praegu oma toodangut elektriautodele üle viimas. Nende jaoks on aga vaja rohkem pooljuhte kui klassikaliste sisepõlemismootorite jaoks.

Tagasi üles