30+ ettevõtet koondav Silikaat Grupp AS tegutseb väga erinevates valdkondades alates kinnisvarast, liivakaevandamisest, biometaani ehk rohegaasi tootmisest ning põllumajandussaaduste turustamisest kuni kodu- ja sisustuskaupade müügi ning loodusliku mineraalvee villimiseni. Ettevõtte finants- ja strateegiajuhi Merje Aavasalu sõnul otsiti lahendust, kuidas võimalikult lihtsalt ja kiirelt teostada mitmekümne äriühingu finantside analüüse ning omada reaalajas ülevaadet ka grupi käekäigust tervikuna.
Miks valis 40-miljonilise käibega ettevõte oma äritarkvarapartneriks just Directo?
Nii sündis uue majandustarkvara kasutuselevõtuga väärtuspõhise mõttelaadi muudatus, milleks on „ostame partnerlust, mitte tarkvara“. „Oleme üle minemas mitmetelt erinevatelt majandustarkvaradelt Directole, mis täidab kõik meie vajadused, kaasa arvatud tootmise juhtimise. Usume, et ühe täisfunktsionaalse tarkvara kasutuselevõtt võimaldab kokku hoida aega, mis kuluks töötajate koolitamisele mitme programmi kasutamiseks, juhendite koostamisele ja IT-toele,” selgitab Aavasalu.
Tema sõnul toetab väga laiade võimalustega Directo omakorda ettevõtete paberivaba kuvandit, lisaks on selle boonused kasutamise lihtsus, hoomatav ja läbinähtav info ning võimalus kasutajal luua endale vajalikku aruandlust ja vajadusel juurutaja abiga ehitada üles erilahendusi. Kuigi Silikaat Grupp on 2021. aastal kahe kontserni konsolideerimise automatiseerimise juurutanud majandustarkvara Standard Books abil, pakub Directo lihtsaid võimalusi seni tehtud töö üle toomiseks.
„Tootmisettevõtete juurutamisel Directosse tegime palju muudatusi tootmissüsteemi lihtsustamiseks, sest juurutusprotsess võimaldas sügavama pilgu heita äri- ja tootmisprotsessidele ning hinnata nende optimaalsust. Samuti võimaldab Directo äritarkvara näha hõlpsasti toote omahinna sisse ning paindlikud ja loogilise ehitusega on ka laoarvestussüsteemid,” räägib Aavasalu. Ta lisab, et Directot on väga lihtne liidestada teiste kasutusel olevate abifunktsioonide tarkvaradega, näiteks kaevandusettevõtte kaalutarkvaraga, mille viisime ellu juba 2021. aastal.
„Näeme juba täna Directo kasutamises suurt kasu: oluliselt on vähenenud käsitöö hulk, näiteks varem tegid raamatupidajad tootmisprotsessi kanded käsitsi, aga nüüd tekib toote omahind majandustarkvara kasutamise käigus reaalajas. Samuti annab uus tarkvara kuluarvestusel võimaluse arvestada ka üldkulusid ise toodetud toodete omahinnas,” nendib Aavasalu, kelle sõnul mängivad kõige tähtsamat rolli projekti õnnestumisel inimesed ja nende panustamine muudatuste väljatöötamisse ning elluviimisesse.
20 aastat majandustarkvara turul olnud Directo: uuele tarkvarale üleminek peab olema kaalutletud otsus aastateks
„Suurtel ettevõtetel peab olema uuele tarkvarale üleminek igati põhjendatud. Ühest küljest peab lahendus olema funktsionaalne, et katta kõik äriprotsessid, teisalt tuleb arvestada, et tarkvara vahetusest on mõjutatud paljude inimeste igapäevatöö ning otsus tuleb teha mitmeteks aastateks,” annab nõu Directo OÜ juhatuse esimees Berit Veske. „Meie arutame alati potentsiaalsete klientidega põhjalikult läbi tarkvara vahetamise juurpõhjuse, sest näeme liiga sageli ettevõtjaid, kellel on uuest tarkvarast oodatav kasu täpselt sõnastamata ja kaardistamata. Sellise stardipunktiga projektides on ebaõnnestumise tõenäosus väga suur ning meie kogemus ütleb, et põhjalik eeltöö ja oma äriliste vajaduste täpne sõnastamine on projekti edukuse eeldus. Tarkvara peaks käsitlema investeeringuna, mis aitab tulevikus tööd targemalt teha ja kulusid kokku hoida.”
Ta lisab, et ka tarkvara läbipaistev hinnastamine on väga oluline, et aastateks tehtud otsus ei tooks endaga kaasa ootamatuid kulusid. Tarkvara vahetamise projekti planeerides tuleks kindlasti jälgida lisaks litsentsitasudele ka lisateenuste hinnastamist ning alahinnata ei tohiks juurutuskulu ning töötajate panust tarkvara juurutamisel. Vahel soovitakse juurutuskulud hoida kunstlikult madalad läbi isetegemise, ent paraku 99 protsenti juhtudest ei jõuta selliselt hea tulemuseni või tulevad tulemused liiga aeglaselt. Directos hoiame juurutuse hinna mõistlikuna tänu põhjalikule eelkaardistusele, mis võimaldab paika panna oodatavad kasud ning koondada nii rahalised kui ka inimressursid tegelemaks õige asjaga. Arendame, müüme ja juurutame oma toodet ise, et pakkuda klientide ärivajadustele ja muutuva ettevõtluskeskkonna nõuetele vastavat lahendust ja täiendusi võimalikult kiiresti kvaliteedis järeleandmisi tegemata.
Tarkvara pakkuva partneri valimise juures on olulised aspektid nii lahenduse innovaatilisus ehk pidev uuenemine kui ka võimekus pakkuda terviklahendust, sest siis ei pea muretsema, kuidas kogu protsess tarkvaras kokku kõlab ning kas andmed on reaalajalised ning tõesed. Terviklahenduse puhul jäävad ära ka suured kulud mitme erineva toote lõimimisele, mida tuleb äriliste vajaduste muutumisel korduvalt uuesti teha. Paljude tarkvarade kasutamisel lõimitakse mitme tarkvara vahel, lähtudes äri hetkevajadustest ning olukorra muutudes tuleb juba tehtu ümber teha, sest sageli muutub ka lahenduste vahel liikuvate andmete komplekt. Terviklahenduse korral selliseid küsimusi ei teki ning kuna IT-projektis osalevaid pooli on vaid kaks, mõjub see ka projekti kiirusele positiivselt.
Äri tehakse inimeste vahel
Teenusepakkujaid on turul palju ja seetõttu on oluline leida üles parimad. „Äri tehakse ikka kokkuvõttes ju inimeste vahel, seega tasub uurida, kui palju tarkvarapakkuja oma töötajate kvalifikatsiooni panustab,” ütleb Veske. Näiteks on kõik Directo projektjuhid läbinud Prosci muudatuste juhtimise koolituse ning suudavad lisaks tarkvara juurutamisele abiks olla ka muudatuste juhtimisel ning töötajate kaasamisel. Directo panustab pidevalt töötajate koolitamisse, et hoida teenuse kvaliteeti kõrgena.
Sarnaselt peaks tarkvarapakkuja tundma huvi ka kliendi vastu. „Meie müüme tõesti vaid siis, kui saame reaalselt kliendile kasulikud olla ja tema äri jaoks optimaalseimat lahendust pakkuda. Suurem osa klientidest jõuab meieni läbi olemasolevate klientide soovituste ning aus müük on meile oluline, et tagada klientide püsiv rahulolu teenusega,” räägib Directo juhatuse esimees. „Õige funktsionaalsusega tarkvara vastab nii kliendi praegustele kui ka tulevastele vajadustele ning ideaalis kasvab koos kliendi äriga. Praktikas aga jõuavad meieni tihti kliendid, kes on hiljuti tarkvara vahetanud, kuid on sunnitud seda uuesti tegema, sest eelmise valiku juures ei arvestatud kõiki funktsionaalseid nõudmisi.”
Ta lisab, et vähetähtis pole ka kasutajatugi. „Veenduge, et lahendusel on ka pärast juurutust tugi, mitte ainult kirjalikud juhendid ning et sellega ei kaasne ootamatuid lisakulusid. Directos kuulub jooksev kasutajatugi teenuse hinna sisse ning suhelda saab nii e-posti ja telefoni teel kui ka läbi vestlusakna otse rakendusest.”
Lõpetuseks ütleb Veske: „Tarkvaravahetus peab olema kaalutletud investeering, kus leitakse endale partner aastateks, kellega tehakse pidevat ja pikaajalist koostööd, et lahendus vastaks muutuvatele ärivajadustele.”
Directo äritarkvara – vapustavalt võimekas, uskumatult lihtne.
Uuri lähemalt: www.directo.ee
Faktid Directo kohta
- Directo on üks kahest esimesest veebipõhisest äritarkvarast maailmas.
- Directo tõi ostuarvete digitaalse kinnitusringi esimesena ERPi osaks.
- Directo juurutas esimesena ID-kaardil põhineva kliendikaardi Eestis.
- Directo oli esimene Swedbanki operaator ning liidestas esimese Swedbanki makseterminali.
- Directo tegi esimesena maailmas Everypay liidestuse ning ühe esimesena Eestis Cargosoni standardliidese.