Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve amet (TTJA) kutsub e-poest tellides kauba edasisaatmise teenuse kasutajaid pöörama tähelepanu teenuse tingimustele ning tellitava paki sisule ja mõõtmetele.
TTJA kutsub tähelepanelikkusele pakkide vahendusteenuse kasutamisel
Välismaisest netipoest tooteid valides võib juhtuda, et Eesti ei ole nende riikide loetelus, kuhu kaupu tarnitakse ning kuigi kaupade müügist ei tohi Euroopa Liidu (EL) siseselt tarbija elukohariigi tõttu keelduda, ei ole ostu kohaletoimetamine teise riiki kauplejale kohustuslik, teatas TTJA.
Selleks, et soovitud kaup netipoest siiski kätte saada, pakuvad tarbijatele edasisaatmise teenust mitmed firmad. Eesti tarbijatele pakuvad edasisaatmise teenust TTJA andmeil enamasti Leedu firmad.
TTJA EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Tammaru tõi välja, et kaupade edasisaatmise teenuse kasutamisel on väga oluline enne kliendiks hakkamist endale selgeks teha, kuidas teenus töötab.
Näiteks tuleb vaadata, kas e-poega teeb tehingu ehk kauba ostab tarbija või transporti pakkuv vahendusfirma. Kui e-poes vormistab ostu vahendusfirma, ei kehti tehingule 14-päevane taganemisõigus, kaheaastane pretensiooni esitamise õigus ega muud tarbijate seaduslikud õigused.
Sel juhul on tegemist juriidiliste isikute vahelise ostutehinguga, mistõttu ei saa hilisemate probleemide või vaidluste korral kauba kvaliteedi osas tarbijakaitselt abi paluda.
Kui ostu teise riigi e-poes vormistab tarbija, kes edasisaatmise teenuse kasutamiseks sisestab tarneaadressiks vahendusfirma aadressi ja kontaktid, on Tammaru sõnul oluline jälgida lubatud tarnekiirust. Eelkõige mõjutab tarnekiirus tarbija õigust 14 päeva jooksul ostust taganeda.
«Taganemistähtaeg algab kauba üleandmisest tarbijale, vahendusfirma kasutamisel aga tellimuse jõudmisest vahendusfirmasse. Seega peab tarbija olema veendunud, et sealt edasi jõuab kaup temani aja jooksul, mil taganemisõigus veel kehtib,» rõhutas nõustamiskeskuse juhataja.
Samuti märkis Tammaru, et on oluline endale selgeks teha, kuidas toimub kauba tagastamine juhul, kui see ei sobi või osutub defektseks ning millised kulud sellega kaasnevad.
EL tarbija nõustamiskeskusele, mis on TTJA piiriüleseid kaebusi lahendav üksus, on ameti teatel laekunud mitmeid kaebuseid e-poe tellimuse edasisaatmise teenuse kohta. Peamine kaebuse esitamise põhjus on olukord, kus tarbija on kauba eest e-poes tasunud, kuid kaup ei jõua tarbijani.
Tammaru tõi aga välja, et kui kaup on tarbija sisestatud vahendusfirmale kuuluvale aadressile kohale toimetatud, siis edasise paki liikumise eest e-pood ei vastuta.
«Näiteks läks ühel juhul tarbijal kaduma Suurbritannia e-poest tellitud 326-eurone saadetis. Saatmisteenust pakkuv ettevõte pakkus hüvitise summaks 35 eurot, lähtudes paki kaalust, mitte selle tegelikust väärtusest,» kirjeldas Tammaru, lisades, et vastav tingimus oli kirjas ka vahendusfirma kodulehel.
Niisiis tuleks tema sõnul vahendusfirma vastutus tellimuse kaotsimineku korral enne tehingu sõlmimist väga selgelt kindlaks teha ning võimalusel ka näiteks e-kirja teel üle küsida. Mitmed tellimuse edasisaatmist pakkuvad ettevõtted pakuvad ka kauba väärtusega arvestavat garantiiteenust, mis on oluline, kui pakiga edastatava kauba väärtus on suur.
Ta toonitas, et edasisaatmise teenuse tellimisel tuleb tähelepanu pöörata ka tellitava paki sisule ja mõõtmetele, sest väga raskeid või suurte mõõtmetega tooteid ei ole võimalik edasisaatmise teenust kasutades sihtriiki transportida ning võib tekkida olukord, kus toode jääb vahelattu ootama, millal tarbija sellele ise järele tuleb.
Samuti, nagu ikka lepingute sõlmimisel ja teenuste tellimisel, on ka edasisaatmise teenuse puhul oluline kõigepealt uurida, mis riigis on teenuse osutaja registreeritud. «Olenemata sellest, et teenust pakkuv veebilehekülg on eestikeelne ja klienditoe number Eesti suunakoodiga, võib kaupleja olla registreeritud mõnes muus riigis. Sellisel juhul peab tarbija arvestama, et vaidluste ja probleemide tekkimisel on tal tegemist piiriülese kaebusega,» märkis Tammaru.