General Motors on teel uute kokkupõrgete suunas Euroopa ametiühingutega: näib, et firmal on kavas sulgeda kaks Opeli tehast, üks Saksamaal ja teine Suurbritannias.
Ohus on kaks Opeli tehast Euroopas
Aastail 2009-2010 jõuti kokkuleppele Opeli Antwerpeni tehase sulgemises, töötajate arvu Euroopas kärbiti 8300 võrra. Tookord nõustusid ametiühingud ka 265 miljoni euroste kulukärbetega aastas 2014. aastani.
Wall Street Journal teatas aga, et GMi juhatusel on kahjumliku Opeli jaoks valmimas uus plaan.
Leht kirjutas, et GM kavatseb sulgeda tehased Saksamaal Bochumis ja Briti linnas Ellesmere Portis.
Opeli tehasenõukogu ütles eile, et ei ole nimetatud plaanidest teadlik. Nõukogu ütles, et tehaste sulgemine kujutaks endast olemasolevate lepete rikkumist.
«Lepingud välistavad tehaste sulgemise ja sunniviisilised koondamised kogu Euroopas kuni aasta 2014 lõpuni,» ütles nõukogu esimees Wolfgang Schäfer-Klug.
Opeli juhatus ütles vaid, et «peab tegutsema kasumlikult raskes keskkonnas» ning arutab oma võimalusi. Plaane täpsemalt kommenteerida nad ei soovinud.
Kui lekkinud info tõeseks osutub, kistakse Opelis lahti haavad, mis pole veel paranenud pärast seda, kui GM üritas firmat 2009. aastal Kanada-Vene grupile müüa.
GM tahtis Opeli restruktureerimiseks ja müügiks riigiabi, läbirääkimistest kujunes vägikaikavedamine firma Euroopa töötajate hulgas – ning ka valitsuste hulgas, mis üritasid riigiabi pakkumistega endale soodsamat tulemust kindlustada.
Lõpuks GM loobus müügist, mis ajas omakorda raevu ametiühingud, mis olid hakanud unistama, et Opelist saab taas iseseisev Saksa autofirma.
Mürgel kahjustas Opeli turuosa Saksamaal, mis on nende suurim turg.
Juba aasta aega ehmatavad ja ärritavad aga Opeli töötajaid anonüümsete GMi allikate avaldustele viitavad raportid sellest, et «sakslane» võidakse taas müüki panna.
«Pidevalt tuleb uusi kuulujutte,» ütles Rainer Einenkel, Opeli tehasenõukogu juht Bochumis. «Tekib küsimus, kelle huvides on äri niiviisi teadlikult kahjustada.»
Erinevalt oma (samuti raskustes) rivaalidest nagu Fiat ja Renault, on Opeli müük väljaspool struktuurselt hääbuvat Lääne-Euroopa turgu pea-aegu olematu.
Eeldatavasti tuleb Opeli neljanda kvartali kahjum kopsakas, GM avaldab tulemused tuleval nädalal.
Üks Opeli konkurentidest, prantslaste PSA Peugeot Citroën koondab samal ajal 6000 töötajat ning sattus hiljuti löögi alla, kui välja lekkis info, et neil on kavas kinni panna Aulnay tehas Pariisi lähistel.
Fiati tegevjuht Sergio Marchionne teatas läinud nädalal, et grupp sai mullu Euroopas 500 miljonit eurot kahjumit.
Alates novembrist Opeli nõukogu esimehe kohal istuv Steve Girsky on panemas kokku uut juhatust, kuhu kuuluvad kaalukad GMi veteranid, nende hulhas finantsdirektor Dan Amman.
Muudatuste valguses spekuleeritakse, et GM plaanib Euroopa töö veelkord põhjalikult ümber korraldada.
«Siit võiks järeldada, et firma näeb ette suuremaid rahutusi, mis eeldatavatest ümberkorraldustest tõusevad,» ütles eile IHS Global Insighti analüütik Tim Urquhart.
CopyrightThe Financial Times Limited 2012