Päevatoimetaja:
Angelina Täker

LHV: väliskaubandus on saavutanud uue platoo

Copy
LHV peaökonomist Kristo Aab.
LHV peaökonomist Kristo Aab. Foto: Konstantin Sednev

LHV majandusanalüütiku Kristo Aabi sõnul näib, et kaubaekspordi ja -impordi mahud on saavutanud uue platoo, mis vastab praegusele majanduse võimekusele.

Statistikaamet teatas neljapäeval, et kaupade eksport suurenes juulis võrreldes möödunud aasta sama kuuga 29 protsenti ning import 27 protsenti, seejuures jooksevhindades eksporditi 1,5 miljardi ja imporditi 1,7 miljardi euro eest.

Aab tõi välja, et sarnasel tasemel on väliskaubanduse näitajad püsinud juba tänavu märtsist, kui Eestist eksporditi kaupu 1,5 miljardi euro eest ja siia imporditi 1,7 miljardi euro eest. Veel veebruaris nii eksporditi kui imporditi vaid 1,3 miljardi euro mahus, jaanuaris eksporditi jooksevhindades 1,2 miljardi euro eest ja imporditi 1,3 miljardi euro eest.

Märtsile sarnaste hüpetega edasiliikumist takistab analüütiku sõnul nii maksimaalselt rakendatud olemasolev seadmepark kui ka tootmissisendite tarneprobleemid. «Nõudluse puudumise üle ei ole ettevõtjatel praegu suurt põhjust kurta,» märkis ta.

Samuti on suurt rolli mänginud ka viimastel kuudel aset leidnud hinnatõus. «Juulis oli ligikaudu pool ekspordi väärtuse suurenemisest tingitud hinnakasvust. Eriti tugevalt annab see tunda kütuseäris, kus hinnad on aastavõrdluses kerkinud ligikaudu 60 protsenti, aga ka puidu-, metalli – ja elektroonikatööstuses on hinnatõus olnud märkimisväärne,» kirjeldas Aab.

Sama kehtib tema sõnul ka impordi osas, kus sissetoodud kauba väärtus kerkis aastaga 27 protsenti, kuid hinnakasvuga korrigeeritult jäi kasv pigem 10 protsendi piirimaile. Impordikasvus annab tooni vahetarbekaupade ehk tootmissisendite sisseveo suurenemine, mis näitab Aabi vaates siinsete tootjate usku nõudluse püsimisse ka ettevaates.

«Järgmistel kuudel võiks kiire kasvutrend veel jätkuda,» leidis Aab. Samas prognoosis ta, et aasta lõpus hakkab kütusehindade toetav mõju ekspordile vähenema ning kasvutempo peaks mõnevõrra raugema. Üha määravamaks muutub tema sõnul ka kui kindlalt peavad vastu siinsete ettevõtjate tarneahelad, sest konkurents tootmissisendite osas intensiivistub kogu maailmas.

Tagasi üles