Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Õlide ja määrdeainete hinnad on tänavu mitmekordistunud

Copy
Stig Rogenbaum prognoosib autoomanikele kulude kasvu seoses õli- ja määrdeainete hinna mitmekordistumisega.
Stig Rogenbaum prognoosib autoomanikele kulude kasvu seoses õli- ja määrdeainete hinna mitmekordistumisega. Foto: Oiltrade OÜ

Bensiinihindade kõrval on ilma suurema kärata kerkinud ka õlide ja määrdeainete hinnad, mis löövad eelkõige tööstussektorit, aga ka sõiduauto omanikke.

Eesti ühe suurema kütusefirma Jetoili gruppi kuuluva õli- ja määrdeainete müüja OilTrade OÜ äriarenduse juht Stig Rogenbaum tõi välja, et paljude baasõlide hinnad on aastaga kasvanud kaks-kolm korda, mõned suisa neli korda.

«Üks põhjus on see, et majandus on pärast koroonakriisi esimest šokki hakanud taastuma, eriti Hiinas ja USAs, mis kasvatab nõudlust õlitoodete järele,» ütles Rogenbaum. «Teine põhjus on see, et kuigi majandus kasvab, on teatud sektorid, mis kiduvad. Üheks selliseks valdkonnaks on lennundussektor, kus jätkuv kriis on lõhkunud õlitootmise normaalse tarneahela. Kuna paljud lennukid seisavad, on tekkinud kõrgekvaliteedilise sünteetilise õli tohutu ülejääk. Tootmiskulud on aga endised, mis paisutab eriti madala otsa õlitoodete hindu.» 

Märkimisväärselt on suurenenud ka õlitoodetesse segatavate lisakomponentide hinnad. Tõusuteel on ka logistika- ja transpordiga seotud kulud, olgu tegemist metallvaatide või konteinerveostega.

Autode õlivahetus läheb kulukamaks

Nii nagu nafta hinna kõikumine jõuab üsna kiiresti Eesti diisli- ja bensiinihindadesse, jõuab ka baasõlide kallinemine reaalmajandusse, ehkki viiteaeg on veidi pikem.

«Tänavu on enim pihta saanud ilmselt tööstus ja metsandus, kelle jaoks on õlitoodete lõpphind kerkinud 50-70 protsenti. Arvestades, et tööstus moodustab Eesti õliturust umbes poole ning õlid ja määrdeained on tööstuse jaoks ülioluline sisend, võib eeldada, et hinnatõus jõuab ka teistesse sektoritesse ja toodete lõpphindadesse. See mõjutab kaudselt meid kõiki,» märkis Rogenbaum.

Vähem on tõusnud raskeveokite ja sõiduautode õlide hinnad, umbes 15-20 protsenti. Rogenbaumi sõnul näitavad aga märgid, et hinnatõus transpordiõlide turul pole sugugi lõppenud.

«Tavalist tarbijat mõjutab see otseselt niipalju, et kui ta läheb esindusse või töökotta oma sõiduauto õli vahetama, tuleb tal ilmselt senisest suurem summa välja käia,» selgitas Rogenbaum.

Baltikumi ja Soome õliturg on nimetatud põhjustel praegu tugeva surve all, mis muudab väikeste edasimüüjate elu keeruliseks ja viib paratamatult turu konsolideerumiseni.

Nii liitus peamiselt vene keelt kõnelevaid kliente teenindav Luboil OÜ OilTrade’iga. «Nägime, et koondumisest võidavad mõlemad osapooled. Luboili kliendid saavad hõlpsama ligipääsu õli- ja määrdeainete maailma tippkaubamärkidele nagu Petronas ja Aztec. OilTrade võidab aga juurde uusi kliente venekeelses segmendis, samuti tekib sünergiaid Soome turul, kuhu mõlemad on hiljaaegu sisenenud,» selgitas Rogenbaum.

Tagasi üles