R, 3.02.2023

Vesiniku konsortsiumi liikmed alustavad koostööd

BNS
Vesiniku konsortsiumi liikmed alustavad koostööd
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 3
Tallinna Linnatransport loodab projektis osalemise kaudu soetada kuni 200 vesinikul sõitvat bussi.
Tallinna Linnatransport loodab projektis osalemise kaudu soetada kuni 200 vesinikul sõitvat bussi. Foto: Liis Treimann

Rohevesiniku kasutamisest huvitatud Eesti ettevõtteid ühendava konsortsiumi Vesiniku Tootjate ja Tarbijate Liidu liikmed allkirjastasid teisipäeval koostöömemorandumi.

Projekti juhtiva Green Technologies Developmenti juhatuse liikme Erik Laidvee sõnul annab memorandum kõikidele partneritele võimaluse ühiselt realiseerida oma ärihuve ning eesmärke. 

«Fossiilsete kütuste kasutamise aeg saab varsti läbi ning meie majanduse konkurentsivõime tagamiseks on vesiniktehnoloogial peamine roll,» ütles Laidvee pressiteates. «Meil on teadmised ja pädevus, et ellu viia projekt, mis hõlmaks terviklikku vesiniku tootmise, tarnimise ja tarbimise ahelat ja sellega seotud teadus-ja arendustegevust,» lisas ta.

Esimene eesmärk on H2Electro eestvedamisel panna käima kohapealne rohevesiniku tootmine. «Oleme juba alustanud elektrolüüserite-alase teadus-ja arendustegevusega ning soovime ehitada innovaatilise Eestis välja töötatud elektrolüüseri pilootseadme,» ütles H2Electro juhatuse liige Henrik Hal.

Plaanitava elektrolüüseri esialgne võimsus on 48 megavatti, millega saab aastas toota kuni 9000 tonni vesinikku. Hilisemas kahes etapis on võimalus võimsust suurendada veel kokku 48 megavati võrra ehk 24 megavatti korraga.

Projekt näeb ette, et vesiniku veeldamise järel suunatakse toodetud vesinik laevade punkerdamiseks ja maismaa logistikaks vastavatesse terminalidesse. Maismaal on kavas vesinik suunata Tallinna Linnatranspordi uute liinibusside käitamiseks ning tanklavõrgustiku kaudu jaetarbimisse.

Tänu vesinikku kasutavale rongipraamlaevale hakkab Paldiski Põhjasadamat läbima täiendavalt kolm miljonit tonni kaupa aastas, millest kaks miljonit tonni on plaanitud liikuma Soomest Paldiskisse ning sealt Rail Balticu kaudu Poolasse.

Projekti investeeringute maht on eeldatavalt 380 miljonit eurot, millest osa on plaan katta Euroopa Innovatsioonifondi toel.

Liidu liikmeteks on OÜ Green Technologies Development, vesiniku tootmist arendav H2Electro OÜ, vesinikpraami kasutuselevõtmist ettevalmistav Paldiski Sadamate AS ning suruvesinikul töötavate linnaliinibusside hankimist ja käitamist plaaniv AS Tallinna Linnatransport. Liiduga on plaanitud liituma veel vesiniku tankimistaristut arendav kütusefirma.

 
Märksõnad
Tagasi üles