Päevatoimetaja:
Angelina Täker

Chrysler ja Clint Eastwood vallandasid poliitilise tormi

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Clint Eastwood
Clint Eastwood Foto: SCANPIX

Torm tõusis reklaamist, mida näidati pühapäeval jänkide jalgpalli Super Bowli pausi ajal. Poliitanalüütikud vaidlevad nüüd, kas klipp soovitab president Barack Obamat teiseks ametiajaks või mitte.

Demokraadid ei kõhelnud reklaami «omaks» võtmast: on ju president omistanud endale au USA autotööstuse päästmise eest, upitades riigirahaga välja Chrysleri ja General Motorsi.

Veelgi magusamaks muutis demokraatide võidutunde fakt, et Eastwood on läbi aegade ikka vabariiklaste kandidaate toetanud.

«On vaheaeg. Meeskonnad on riideruumis ja peavad plaani, kuidas mäng teisel poolajal enda kasuks pöörata,» ütles Eastwood 2-minutilises reklaamis, mis läks eetrisse Super Bowli vaheajal, filmituna Detroidis.

«Vaheaeg on ka Ameerikas... Ühe pauguga seda maad pikali ei pane,» ütles ta. «Algamas on meie teine poolaeg.»

Kommentaatorid lugesid Ameerika autotööstuse tagasitulekut tähistavast reklaamist välja sõnumi, et Obamal on Valges Majas teine poolaeg veel ees.

Presidendi tagasivalimiskampaania juht David Axelrod säutsus Twitteris, et reklaam oli «võimas point». Valge Maja kommunikatsioonijuhi Dan Pfeifferi säuts kõlas aga nii: «Ameerika Autotööstuse Päästja: seda mõistavad nii Eminem kui Clint Eastwood.»

Mulluse Super Bowli ajal oli Detroidi räppari Eminemiga eetris umbes samasugune, autotööstuse tugevust kiitev reklaam.

Chrysleri tegevjuht Sergio Marchionne ütles aga, et reklaam ei olnud mõeldud Obama toetuseks.

«Siin on null protsenti poliitikat,» ütles Marchionne Detroidi raadiojaamas WJR. «Mingi poliitilise uvertüürina me seda küll ei kavandanud. Me oleme nii apoliitilised, kui üldse olla võib... Ma ei väljendanud mingeid vaateid ja kindlasti ei üritanud keegi Chrysleris otsuseid mõjutada.»

Valge Maja ütles, et nad ei olnud reklaamist ette teadlikud. Presidendi pressiesindaja Jay Carney ütles aga, et see «osutab lihtsale faktile, et autotööstus oli kolm aastat tagasi pikali maas ning likvideerimise veerel ning praegune president tegi otsuseid, mis ei olnud tol ajal eriti populaarsed.»

Vabariiklasest strateeg ja George W. Bushi kampaaniate arhitekt Karl Rove ütles aga eile, et reklaam näitab, et «valitsus on suure äriga voodisse hüpanud», andes mõista, et Chrysler üritab «oma poliitilistele patroonidele tänuvõlga tasuda».

«Ausalt, mind pahandas see,» ütles Rove Fox Newsile. «Aga eks nii see läheb, kui poliitikat tehakse Chicago stiilis ning Ühendriikide president ja tema poliitilised alamad kasutavad sisuliselt maksumaksjate raha ostmaks ettevõtete reklaame.»

Super Bowli ajal eetrisse minevad reklaamid on peaaegu sama suured tõmbenumbrid, kui mäng ise (New York Giants põrmustas New England Patriotsi), reklaamifirmad annavad oma parima, et nende ekraaniteos kõige suurema sumina tekitaks.

Liberaalsed blogijad kirjutasid eile, et see reklaam tuli otsekui Obama tagasivalimise kampaania kontorist.

Obama kampaania üritab juba vastanduda Mitt Romney’ga, kes näib platseeruvat vabariiklaste kandidaadiks.

Romney, kelle isa oli 1950ndatel American Motorsi juht, on USA autotootjate väljaupitamist kritiseerinud. Ta ütles juunis, et «parim oleks olnud, kui autofirmad oleks läinud läbi pankroti ega oleks võtnud valitsuselt 17 miljardit dollarit».

Kui Obama läinud nädalal Washingtonis autonäitusel käis, lennutas ta Romney pihta järgmise noole: «Ärgem unustagem, et oli ka neid, kes olid valmis laskma sel tööstusel surra.»

CopyrightThe Financial Times Limited 2012

Tagasi üles