Elisa valdkonnajuht: kodumaiseid TV-teenuseid võib oodata suurem konsolideerumine

, Elisa TV-teenuste valdkonna juht
Copy
Silver Soomre.
Silver Soomre. Foto: Erakogu.

Voogedastusteenuseid tuleb nagu seeni pärast vihma, nii kodu- kui ka välismaiseid. Aeg näitab, millised neist jäävad püsima või kas sünnivad turul hoopis uued hübriidmudelid, kirjutab Elisa TV-teenuste valdkonna juht Silver Soomre.

Ei ole kahtlustki, et kodumaine TV-teenuste maastik on muutumas. Juurde tuleb uusi kanaleid ja voogedastusplatvorme. Igaüks proovib leida enda niši või sisu, mis tähed taevast alla tooks. Siin on mõned tähelepanekud juba kanda kinnitanud või peagi reaalsuseks saavatest trendidest.

Televaatamine – jätkuvalt lemmik kodune meelelahutus

Televaatamine on jätkuvalt populaarne. Nagu koroonaaeg näitas, siis on see üheks peamiseks koduseks vaba aja tegevuseks, millega lahutatakse meelt keskmiselt 3,5-4 tundi päevas.

Kanalitest on kõige populaarsem ETV, mille vaatamise osakaal on kõigi telekanalite kogu vaatamisajast 18% (Kantar Emori «Teleauditooriumi ülevaade», mai 2021) ning mille kvaliteetne sisu koos reklaamivaba edastusega ilmselgelt inimestele meeldib. Teisi Eesti telekanaleid jälgitakse juba kordades vähem, vahemikus 2-8% kogu vaatamisajast.

Rahvastiku jaotusest ja Eesti ajaloolisest taustast tulenevalt on oluline roll ka venekeelsetel telekanalitel, mis moodustavad esikümne populaarsematest telekanalitest ligi poole. Samas on Vene kanalite vaatamiste osakaal vaid 2-3%.

On demand-vaatamine kasvuteel

Kuigi lineaartelevisiooni vaatamine on Eestis pikalt esirinnas, siis selle osakaal on selgelt vähenemas. Pead tõstab on demand ehk nõudlusel vaatamine. Järelvaatamise osakaal on juba ligi 25%, kuid selle tähiseni on jõutud üsnagi rahuliku tempoga – võimalused ja teenused on olnud kättesaadavad viimased kümme aastat.

Tuleb meeles pidada, et suured trendid ja inimeste harjumused on visad muutuma. Üheks eelduseks on ka vanema tehnoloogia ning seadmete järk-järguline asendumine uue põlvkonna omadega, aga kõik see võtab aega.

Suured tegijad ühendavad jõud

Ühe olulise trendina näeme rahvusvahelisel turul uute tulijate võidukäiku ja hiidude koondumist. Teame, et tänane teerajaja Netflix tuli suurelt ja vabastas inimesed sarjade uute osade ootamisest ning reklaamist.

Uue tegijana on jõuliselt turul kohta leidmas ka Youtube Premium, sest jätkuvalt on reklaamidest vabanemine inimestele oluline ning just noorte seas on Youtube’i sisu tarbimine täiesti omaette klass.

Kui aastaid lasti Netflixil üsna muretult üksi turgu luua ning kliente hankida, siis tänases sisutootmise maailmas on hakatud sõpru otsima, et suurte tegijatega rinda pista. Globaalses tipus on endiselt Netflix, Amazon ja Disney, kes on oma sisu tublilt täiendanud, ostes ära 20th Century Foxi. Neile järgnevad hiljuti leivad ühte kappi pistnud WarnerMedia ja Discovery.

Need ettevõtted panustavad iga aasta voogedastuskanalite sisutootmisesse 17-20 miljardit dollarit, et pakkuda vaatajatele eksklusiivseid sarju, peadpööritavaid filme ja sisukaid dokumentaale. Ja neid tehakse Oscarite, Emmyde ja Kuldgloobuste vääriliselt.

Kohal tuleb olla igal pool, kus kasutaja viibib

Muutunud vaatamisharjumuste ja sisutarbimise viiside tõttu ootavad kliendid, et nende lemmikteenus oleks saadaval praktiliselt igas seadmes, mis on võimeline pilti näitama. Kadunud on piir ekraanide ja meelelahutuse tarbimise vahel.

Loomulikult on parim kogemus suurel ekraanil ehk tänapäevastes telerites, aga kindla koha tarbimises on leidnud nii nutiseadmed kui ka arvutid. Tasub aga rõhutada, et kõige olulisem on sisu, mida pakutakse – sisu on kuningas, aga see peab olema kättesaadav igal ajal, igal pool ja iga seadmega.

Kohalikul voogedastusturul on pakkujaid palju

Pilt on muutumas ka kodumaisel turul, kus on kanda kinnitanud mitmed voogedastus- või teleteenused, mis olemuselt ja sisult rahvusvahelistest pakkujatest suurt ei erine. Näiteks kasutab Eestis regulaarselt tasulisi voogedastusteenuseid ligi 15% inimestest.

Kasvuruumi on, kuid Eesti turg on killustunud nii globaalsetest suurtegijatest kui ka kohalikest pakkujatest. Kindlasti ei jätku kliente kõikidele ning ka kasutajad peavad tegema valikuid. On üsnagi ebatõenäoline, et jäädakse kasutama 4-5 erineva teenusepakkuja teenuseid, pigem jäädakse 1-2 juurde. Määravaks saavad nii hind, pakutav sisu kui ka teenuste mugavus ja funktsionaalsus.

Sarnaselt globaalsel turul toimuvaga tiheneb konkurents ka Eestis ja järgnevatel aastatel saab näha, kes jääb ellu ja kas või kes turul püsimiseks oma jõud ühendavad, sest lisaks kohalikele tegijatele tuleb rinda pista ka globaalsete Koljatitega.

Kuidas edasi?

Selles, kuhu kodumaine TV-maailm liigub, on roll ka televaatajal. Kas Eesti inimesed jäävadki kõike erinevaid teenuseid koos kasutama ehk tekib hübriidmudel, kus vaadatakse ühest teenusest telekanaleid, aga filme ning seriaale mujalt või liigutakse sootuks voogedastusteenuste peale?

Alanud on suur maraton, kus distants ja osalejate hulk pole teada, kuid üheks võitjaks on tarbija, kelleni jõuab aina rohkem maailmatasemel kvaliteetset meelelahutust.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles